آذر ۱۸, ۱۳۹۵

گفت‌وگو مجله کارآفرینان با من

گفت‌وگو مجله کارآفرینان با من

گفت‌وگو مجله کارآفرینان با منReviewed by Pooya vadaie on Sep 7Rating:

*بیوگرافی و آغاز فعالیت‌های حرفه‌ای

فارغ‌التحصیل رشته‌های الکترونیک،‌ MBA‌‌ ‌و مدیریت روابط عمومی و افکار سنجی هستم. فعالیت حرفه‌ای‌ خود را (به‌عنوان شاگرد مغازه) در پاساژ فرقانی تهران آغاز کردم و به‌مدت دو‌سال و‌نیم مشغول کار بودم؛ سپس مغازه‌ای اجاره کردم و چند سالی به فعالیت در زمینه قطعات الکترونیک ادامه دادم؛ در ادامه با همکاری یکی از دوستان شرکتی به‌منظور واردات قطعات الکترونیک راه‌اندازی کردیم که خوشبختانه بسیار موفق هم بودیم. این روند ادامه داشت تا این‌که سال۱۳۸۹ با نوسانات شدید نرخ‌ دلار و زیان‌های بسیار مالی روبرو شدیم به همین دلیل از این مجموعه خارج شدم و شاید برایتان جالب باشد که یک‌روز پس از خروج از شرکت، در مجموعه یکی از دوستان، مشغول کار شدم! فعالیتم در این شرکت از واحد تحقیق و توسعه (R&D) آغاز شد و سپس به سرپرست روابط‌عمومی و در نهایت به بازرس شهرستان‌ها ‌ادامه پیدا کرد. به دلیل نوع مسئولیتم، به شهرستان‌های مختلف کشور سفر می‌کردم برای مثال یک‌روز به یزد می‌رفتم و روز بعد راهی اردبیل می‌شدم! در این مدت با تمام مراکز پخش کشور آشنا شدم و به‌جز استان سیستان و بلوچستان که شرکت ما در آن نمایندگی نداشت؛ به تمام استان‌های کشور می‌رفتم. در همین اثنا بود که به‌تدریج با مفاهیم زبان بدن آشنا شدم و به مطالعه کتب و مقالات متعدد در این زمینه پرداختم. هم‌چنین در دوره‌های مدیریت ایزو ۹۰۰۱، زنجیره تامین کالا و خدمات،  مهندسی فروش گرایش بازاریابی (دانشگاه تهران)  مدیریت منابع انسانی (دانشگاه امیر‌کبیر)،  دوره شخصیت شناسی ‌و … نیز شرکت کردم. به دلایلی همکاری‌ام با آن مجموعه متوقف شد اما طی سه‌سال و نیم فعالیت در آن‌جا، تجارب بسیار ارزشمند و خوبی کسب کردم.

سال۱۳۸۹ با یکی از دوستان شرکت تبلیغاتی تأسیس کردیم که چندان موفقیت‌آمیز نبود اما بیشتر با اصول مذاکره و زبان بدن آشنا شدم و وقت بیشتری به برگزاری همایش‌ و دوره‌های مختلف آموزشی با محوریت زبان بدن اختصاص دادم. یک‌سال بعد از این شرکت تبلیغاتی هم خارج شدم و به صورت مستقل فعالیت‌های خود را که عمدتاً بر محور آموزش استوار بود؛ به‌صورت جدی‌تر ادامه دادم. به‌مرور زمان در حوزه ‌زبان بدن شناخته‌شدم و به تألیف اولین کتاب بومی زبان بدن تحت‌عنوان «‌مهندسی زبان بدن» هم پرداختم که استقبال چشمگیر مخاطبان را به‌همراه داشت و در حال‌حاضر به یکی از منابع قابل‌اتکا در حوزه زبان بدن و مذاکره تبدیل شده‌ است. امسال نیز ۴ کتاب را در دستور کار خود قرار داده‌ام که ۲ کتاب آن به‌همراه یکی از اساتید و مابقی تألیف خودم است. کتاب دیگری هم در دست ترجمه دارم که سال آینده منتشر خواهد شد. نکته دیگر این‌که برای نخستین‌بار در ایران، ‌فلش‌کارت‌هایی را طراحی کرده‌ام که در آن به طور جامع علم زبان بدن را تشریح کرده‌ام. در یک طرف این کارت‌ها عکسی است که حالتی از رفتار یک انسان را نشان می‌دهد و در طرف دیگر آن، معنی این رفتار توضیح داده شده است.

* در مورد زبان بدن توضیحات بیشتری ارائه نمایید.

زبان بدن در اقشار و طیف‌های مختلف جامعه متفاوت است برای مثال زبان بدن خانم‌ها با زبان بدن آقایان متفاوت است. آکادمی زبان بدن ایران راه‌اندازی شده که در آن به جذب اساتید مجرب و توانمند زبان بدن می‌پردازیم تا پراکندگی و تشتت موجود در مفاهیم زبان بدن در کشور را به حداقل برسانند. با یک موسسه انتشاراتی هم مذاکراتی انجام داده‌ایم که کتاب زبان بدن این آکادمی را منتشر نمایند.

*آیا می‌توان از زبان بدن هم سوء استفاده کرد و با تظاهر به انجام یک رفتار، برداشت و منظور دیگری به ذهن مخاطب منتقل کرد؟

خیر… زبان بدن، پیشگویی نیست بلکه تلفیقی از رفتارهای مختلف می‌باشد. برای مثال به محض مشاهده یک‌نفر آن‌هم برای اولین بار، نمی‌توان به تمام خصوصیات اخلاقی و رفتاری وی دست پیدا کرد بلکه باید مدتی سپری شود و چندین بار با وی ملاقات داشته باشید تا بتوانید پی به خصوصیات وی ببرید. زبان بدن داستان شرلوک هولمز! نیست که با مشاهده طرف مقابل متوجه شوید دیروز چه ناهاری صرف کرده یا امروز چه برنامه‌ای دارد! هیچ‌فردی هم نمی‌تواند ادعا کند که با یک دست‌دادن ساده قادر به شناخت کامل افراد خواهد بود و اطمینان داشته باشید که این ادعا چیزی جز  تقلب و کلاهبرداری نیست. می‌توان حدس زد اما با جمع‌بندی کامل برای مثال اگر حدس می زنید فردی دچار استرس است؛ باید حالت صورت، چشم‌ها، دست‌ها، نحوه نشستن روی صندلی و قرار گرفتن پاها را هم مشاهده کنید حتی لحن صدا، طرز تنفس و نوع اداکردن جملات ‌وی هم باید مورد توجه قرار گیرد؛ صرف این‌که یک‌نفر گوش خود را می‌خاراند دلیل دروغ‌گویی وی نیست ممکن است در آن لحظه پشه‌ای وی را نیش زده باشد و یا فردی که به‌اصطلاح شل دست می‌دهد لزوماً به این معنا نیست که تمایلی به دست دادن ندارد و یا می‌خواهد اعلام کند که از طرف مقابل بالاتر است.

اصولاً فردی که به علم زبان بدن مسلط است می‌تواند به راحتی دروغ بگوید، اما اگر طرف مقابل هم به این علم مسلط باشد، قضیه پیچیده‌ می‌شود. همان‌طور که می‌دانید نگاه‌های افراد هم می‌تواند معنی داشته باشد. حتی رفتار شنونده هنگام مذاکره و حرکت چشم‌های او هم معنا و مفهوم دارد. جالب است بدانید دست دادن، نمونه کوچک شده در آغوش گرفتن است. مثلاً وقتی کسی با دو دست، ‌دست می‌دهد، یعنی از دیدن طرف مقابل خیلی خوشحال است و به او علاقه‌مند. ما فقط ۲۰ مدل دست دادن برای آقایان با آقایان داریم. حتی نوع دادن کارت ویزیت به فرد مقابل مهم است و معنا دارد.

علم زبان بدن می‌تواند شخصیت‌شناسی کند. البته این هم چند نوع است. شخصیت‌شناسی DISC روشی است که در بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا هنگام استخدام کارمند استفاده می‌شود. این روش حتی می‌تواند نشان بدهد در محل کار کدام افراد باید کنار همدیگر بنشینند و تا این اندازه دقیق است. البته باید توجه داشت لباس، شخصیت بیرونی افراد را نشان می‌دهد، نه شخصیت درونی آنها را.

*این همه دقت و تمرکز بر حالات مخاطب، موجب حواس‌پرتی و به حاشیه رفتن موضوع اصلی صحبت یا مذاکره نمی‌شود؟!

بله و یکی از دلایلی که فراگیری زبان بدن را دشوار می‌کند؛ همین دقت نظر و تمرکز است و به‌همین دلیل توصیه می‌کنم هر فردی به تدریس زبان بدن نپردازد زیرا یک مفهوم ذاتی و ژنتیکی است. هر ۲۰۰-۳۰۰ سال یک‌بار ممکن است فردی مانند پروفسور حسابی متولد شود اما بسیاری هم هستند که تلاش می‌کنند پروفسور حسابی باشند که البته موفق نیستند و شاید در برخی موارد شباهت‌هایی به وی داشته باشند. برخی هم به‌اصطلاح ادای پروفسور حسابی را در می‌آورند که نتیجه کاملاً مشخص است!! در حوزه تدریس زبان بدن هم برخی به خرید و تدریس یک کتاب آلن پیز اکتفا می‌کنند در حالی که تعلیمات و آموزه‌های آلن پیز متعلق به ۴۰ سال پیش است. در دنیای پیشرفته امروز، ‌سلیقه و ذائقه مردم هر روز متفاوت‌تر از روز قبل است، نوع موسیقی، نوع پوشش و … مردم به‌طور دائم در حال تغییر و تحول است در صنعت نساجی و پوشاک طرح‌های مدرن و موردپسند امروز با طرح‌های دو ماه پیش بسیار تفاوت دارد حتی حالت انگشتان انسان‌ها نیز در حال تغییر است یعنی به دلیل استفاده روزمره با کامپیوتر و کیبورد، انگشت‌ها اندکی کج شده‌اند پس چگونه انتظار داریم زبان بدن آن‌ها تغییر نکند! و کتابی که ۴۰ سال پیش آن‌هم برای فرهنگ آمریکا منتشر شده؛ در جامعه امروزی ایران قابل استفاده باشد؟! به همین دلیل اغلب شرکت‌کنندگان این دوره‌ها، پس از مدتی به این نتیجه می‌رسند که زبان بدن کاربردی ندارد در حالی‌که با مفهوم و کارآیی صحیح آن آشنا نشده‌اند.

زبان بدن ۵۰ درصد ارتباطات ما را تشکیل می‌دهد و نکته جالب این‌که در مکالمات تلفنی هم وجود دارد؛ ممکن است برخی سوال کنند چگونه زبان بدن در مکالمات تلفنی هم کاربرد دارد؛ زمانی که در دوره‌های آموزشی برای مخاطبان این مفهوم را در قالب تئاتر اجرا می‌کنیم؛ تازه متوجه کارایی آن از طریق تلفن می‌شوند.

*ممکن است در مورد کارایی زبان بدن در حوزه مدیران و صنعتگران که اغلب مخاطبان ماهنامه کارآفرینان را دربرمی‌گیرد؛ توضیحاتی ارائه نمایید.

زبان بدن کارمند، کارگر و کارفرما تفاوت‌های بسیاری با همدیگر دارند. مدیران باید سعی کنند زبان بدن خاص خود را داشته باشند. یکی از مدیران پس از اتمام دوره آموزشی عنوان کرد که دیگر با افراد محکم دست نخواهم داد و این‌گونه استدلال می‌کرد که مدیرعامل هستم و باید حریم شخصی خود را حفظ کنم! به وی یادآور شدم با این حرکت، شخصیت ‌خود را زیرسوال خواهید برد و نتیجه معکوس دریافت می‌کنید. مدیری که دائماً بر سر کارمندان خود فریاد می‌زند و از نزدیک کارهای آنها را تحت‌نظر قرار می‌دهد و مرتب عیوب و نقص کار آنها را متذکر می‌شود با مدیری که با صدای آرام و رفتاری ملایم، خطای کارمندان را گوشزد می‌کند؛ زبان بدن بسیار متفاوتی دارند مطمئن باشید کارمندی که در تمام طول ساعت کاری سایه مدیر را به‌روی کوچک‌ترین حرکاتش حس می‌کند در طولانی‌مدت کمترین بهره‌وری را خواهد داشت. اما این‌که احساس کند مدیر از وی فاصله گرفته ‌است و مدام تحت‌نظر نیست با خشنودی و آسودگی بیشتری به فعالیت می‌پردازد؛ ضمن این‌که از مدیر به اصطلاح حساب بیشتری هم می‌برد.

برخی مدیران عنوان می‌کنند کارمندانم از من نمی‌ترسند! و زمانی که از آنان می‌خواهم که مثلاً ۲۴ صفحه گزارش کار به من ارائه دهند به گزارش ۲۰ صفحه‌‌ای اکتفا می‌کنند در حالی‌که تمایل دارم از من بترسند و دقیقاً همان کاری که به آنها گفته‌ام را سروقت و دقیق انجام دهند. عده‌ای هم می‌گویند رییس هیأت‌مدیره مجموعه‌ای هستیم که کارمندان از مدیرعامل بسیار حساب می‌برند و می‌ترسند؛ وقتی زبان بدن آنان را مورد بررسی قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم کاریزما،  حالات و رفتارهای برخی مدیران به‌نحوی است که ترس و نگرانی را به کارمندان منتقل می‌کند برای مثال فقط تعداد محدودی کارمندان حق دارند رأس ساعت خاصی و در زمان کوتاهی به اتاق وی مراجعه کنند و مسائل خود را با وی در میان بگذارند؛ به‌عبارت دیگر همه را وادار به ترسیدن می‌کنند! یک مدیر موفق در عین حال که منضبط، دقیق، جدی و پیگیر است به‌نحوی رفتار می‌کند که کارمندان احساس صمیمیت و نزدیکی با وی می‌کنند اما در عین حال میان کارمندی که هنگام ورود مدیر به اتاق؛ به احترام وی از جای خود بلند می‌شود با کارمندی که صرفاً به تکان دادن سر اکتفا می‌کند؛ تفاوت‌های بسیاری وجود دارد که از نگاه تیزبین مدیر مخفی نمی‌ماند.

*میزان استقبال مدیران واحدهای صنعتی از دوره‌های آموزشی زبان بدن در چه سطحی است؟

با استقبال چندانی از سوی مدیران صنعتی روبرو نیستیم. اجازه دهید به این نکته اشاره کنم که متأسفانه در اغلب دوره‌های آموزشی زبان بدن آن‌قدر مفاهیم این علم به‌صورت ناقص و نادرست به مخاطبان انتقال داده می‌شود که نتیجه‌ای جز سردرگمی افراد ندارد به‌همین دلیل در آکادمی زبان بدن ایران تلاش می‌کنیم تا زبان بدن را از این اشتباهات و برداشت‌های نادرست نجات دهیم. کار ما تربیت مدرس زبان بدن برای حوزه‌های مختلف از بازاریابی گرفته تا مدیریت است.

مدیران صنعتی هنوز زبان بدن را نوعی تفکر فانتزی و سرگرمی تصور می‌کنند به‌همین دلیل توجه چندانی به آن نشان نمی‌دهند در حالی‌که چنین نیست. طبق یک آمار معتبر دانشگاهی‌، نحوه ارائه کارت ویزیت بازاریابان مویرگی (مجموعه‌های وابسته به صنایع غذایی) در افزایش خرید فروشگاه‌ها اثرات بسیاری دارد. میزان فروش بازاریابان مویرگی که دوره‌های آموزشی مربوط به زبان بدن، مهندسی فروش و فنون مذاکره را می‌گذرانند بین ۵-۸ افزایش پیدا می‌کند. ممکن است این واقعیت کمتر به ذهن مدیران برسد اما اثرگذاری غیرقابل انکار آن تجربه شده ‌است.

*فردی که به تمام اصول و قواعد زبان بدن مسلط است نیازی به فراگیری فنون مذاکره، بازاریابی و … دارد؟

زبان بدن یکی از ابزارهای بازاریابی است و بدون آگاهی نسبت به مسائل بازاریابی نمی‌توان منتظر ‌فروش موفق و فوق‌العاده بود. تسلط بر زبان بدن دلیلی برای موفقیت در حوزه بازاریابی نیست و متأسفانه این اشتباه را بسیاری از مدیران بازاریابی مرتکب می‌شوند. آنان تصور می‌کنند همین که به مسائل زبان بدن مسلط شدند دیگر نیازی به یادگیری قواعد بازاریابی ندارند و می‌توانند با تکیه بر رموز زبان بدن، مخاطبان را قانع نمایند در صورتی‌که این‌گونه نیست. بازاریابی موفق است که با فنون مذاکره آشنا باشند و برای مثال بدانند نحوه رفتار با یک فرد دروغگو چگونه است. به همین دلیل در دوره‌های آموزشی‌ام ابتدا فنون مذاکره را به افراد آموزش می‌دهم سپس به سراغ مباحث زبان بدن می‌روم. یک مدیر باید بداند وقتی کارمندش دروغ می‌گوید بهتر است چه عکس‌العملی نشان دهد و یا بیان چه جمله‌ای، استرس وی را به حداقل می‌رساند. مدیری که تصمیم دارد به صورت حرفه‌ای در مورد زبان بدن کار کند باید تلفیقی از فنون مذاکره، زبان بدن و دانش مدیریت را در اختیار داشته باشد. در مجموع باید عنوان کنم زمانی‌که مشتری را بشناسید، هنگام مذاکره، مستقیم سر اصل مطلب می‌روید و در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌کنید و به‌خوبی می‌دانید بین چند انسان متفاوت، با کدامیک وارد مذکره شوید. این قانون که هنگام مذاکره همیشه باید برویم سراغ مقام بلندپایه در هر شرکت یا سازمان، برداشت نادرستی است و اگر به زبان بدن مسلط باشد، می‌توانید متوجه شوید که باید با چه کسی ارتباط بگیرید. ارتباطی که با زبان بدن برقرار می‌شود؛ همیشه موفق است.

*زبان بدن تا‌چه میزان در دنیا شناخته‌شده و اجرایی است؟
زبان بدن سابقه زیادی دارد. مونالیزا و نقاشی‌های میکل آنژ هم با زبان بدن مرتبط هستند. مونالیزا یک شاهکار است زیرا در این نقاشی، داوینچی حاشیه‌های چشم و لب مونالیزا را حذف کرده و این کار باعث شده شما وقتی ناراحتید، این چهره را ناراحت می‌بینید و اگر خوشحال باشید، آن را خوشحال می‌بینید. صحبت کردن درباره مونالیزا به زبان بدن مربوط است و داوینچی کاملا با علم زبان بدن آشنا بوده است. این علم می‌تواند بگوید که شما چرا لباس راه‌راه می‌پوشید، چرا ساعت را دست چپ می‌بندید، چرا موقع صحبت کردن دست‌تان را تکان می‌دهید،  چرا گردنبند نازک می‌اندازید و …

*تا کنون حجم فعالیت‌ها به اندازه‌ای بوده که به توقف تدریس فکر کنید؟

هرگز حوزه آموزش را رها نمی‌کنم؛ بارها اتفاق افتاده که در طول برگزاری یک دوره آموزشی یا همایش، فقط ۳ ساعت استراحت کرده‌ام! ممکن است فعالیت‌های جانبی را متوقف کنم اما این اتفاق در مورد تدریس رخ نخواهد داد. البته گاهی اوقات  کار خسته‌ام می‌کنم اما تدریس خیر.. یکی از دلایلی که افراد در این حوزه به اصطلاح کم می‌آورند و دیگر به تدریس زبان بدن نمی‌پردازند این است که این علم نیازمند افرادی است که زبان بدن را با تمام وجود احساس کرده باشند و درک صحیحی از آن داشته باشند. برخی هم که کتاب در زمینه زبان بدن می‌نویسند اغلب کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی است.

زبان بدن - مجله کار افرین-1 زبان بدن گفت‌وگو مجله کارآفرینان با من grey زبان بدن - مجله کار افرین-2 زبان بدن گفت‌وگو مجله کارآفرینان با من grey زبان بدن - مجله کار افرین-3 زبان بدن گفت‌وگو مجله کارآفرینان با من grey

یک پیشنهاد خوب   کتاب مهندسی زبان بدن

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب زبان بدن
کتاب زبان بدن