آذر ۲۰, ۱۳۹۵

کنترل استرس با زبان بدن

کنترل استرس با زبان بدن

استرس چیست ؟  آیا می توان ان را کنترل کرد ، چگونه می توانیم با زبان بدن  آن را کنترل نماییم ؟

امروزه استرس بیش از پیش شایع شده است. استرس زمانی به وجود می آید که چندین خواسته که انجام دادن آنها دشوار می نماید، به شما تحمیل شود؛ بی آن که بتوانید مانع آنها شوید. به طوری که در آزمایشی جسمانی، آزمایش شونده ها که ناگزیر بودند در دمای ۳۸ سانتی گراد به کار طاقت فرسا بپردازند، عصبی و افسرده شده بودند.

در یک آزمایش «عاطفی، هیجانی» که از افراد شرکت کننده خواسته شده بود، کارهایی را انجام دهند که فرجه ی زمانی آنها غیر منطقی و دور از انتظار بود؛ به تدریج پس از گذشت چند هفته، آنها نیز از همان علائم بیمارگونه رنج می بردند.

جالب توجه آن که کار نکشیدن از بدن در حد توان یا ظرفیت آن، به اندازه ی بیش از حد کار کشیدن از بدن، استرس زا است، زیرا به همان اندازه که کار کشیدن بیش از حد از بدن، از کارایی آن می کاهد، عدم بهره وری لازم از توان یا ظرفیت آن نیز همین نتیجه را در بر دارد.

وقتی تحت فشار روحی قرار دارید، چه اتفاقی روی زبان بدن می افتد ؟

هنگامی که انجام وظایفی بر دوشتان گذاشته می شود، مواد شیمیایی وارد جریان خون شما می شوند. این موضوع اگر فقط گاهی اوقات اتفاق بیفتد سودمند است، اما چنانچه به کرات پیش بیاید، این مواد شیمیایی به میزان زیانباری در بدن ترشح می شوند، به طوری که فعالیت تمامی اندامهای حیاتی بدن تشدید و موجب بروز انواع مشکلات می شود.

برای مثال ممکن است دچار پرخوابی یا کم خوابی شوید، پراشتها یا کم اشتها شوید، افزایش وزن یا کاهش وزن پیدا کنید. مدام تحریک پذیر، نگران یا غمگین هستید. سیستم ایمنی بدن شما به دلیل تحمیل فشار زیاد به بدن تضعیف می شود، به همین دلیل بیشتر در معرض سرماخوردگی، آلرژی، بیماریهای پوستی، یا بیماریهای شدیدتر قرار دارید.

برای مقابله با استرسی یک حمله ى دو سویه لازم است، برنامه های بلندمدت رویارویی با استرس و اقدامات آنی، در مورد برنامه های بلندمدت ابتدا می بایست در مقابل خواسته هایتان مقاومت کنید. چنانچه در فرایند یک رابطه ی آشفته و متلاطم قرار دارید، می توانید به یک مشاور در امر ازدواج مراجعه کنید. اگر شغل کسل کننده ای دارید، می توانید درباره ی شرایط کاری متفاوت به بحث و گفتگو بنشینید.

آن گاه برای آن که بدنتان را در رویارویی با مشکلات روزمره یاری نمایید، باید از نظر جسمانی آن را تقویت کنید . بدن قوی تر همیشه زبان بدن بهتر را به نمایش خواهد گذاشت . یک رژیم کم چربی، کم نمک و کم شیرینی، اما سرشار از کربوهیدراتهای تصفیه شده، سلامتی شما را تأمین می کند. ورزش منظم باعث سوزاندن مواد شیمیایی ای می شود که هنگام تنش در بدن آزاد می شود. با فراغتهای منظم و متعادل از کار، پرهیز از وضعیت نابسامان خانوادگی، بدن فرصتی برای تجدید قوا می یابد.

همین طور اتخاذ تدابیر آنی در رویارویی با استرس مؤثر است. هنگامی که دچار دلشوره شده و خود را تحت فشار روحی احساس می کنید، نفس عمیقی بکشید. آن گاه اجازه دهید هوای درون ریه با شمارش یک تا ده، به آرامی از راه دهان خارج شود. این عمل را تا زمانی که به آرامش برسید، چندین بار انجام دهید. این تمرین ساده ی تمدد اعصاب را در بخشی از زندگی روزمره تان بگنجانید، به این ترتیب شادمان تر می شوید و بر کارایی خود و بر طول عمرتان می افزایید.

کنترل استرس با زبان بدن -2 زبان بدن کنترل استرس با زبان بدن grey

چگونه می توانیم اعتماد به نفسمان را با زبان بدن تقویت کنیم؟ از نگاه زبان بدن، اعتماد به نفس همان دلیل فیزیولوژیکی است که به شما در مورد انجام دادن کاری که قصد آن را دارید، احساس توانمندی می دهد. از سوی دیگر عدم اعتماد به نفس معنایی عکس دارد، نوعی شیوه ی آگاه کننده ی بدن که به شما می گوید در این کار موفق نمی شوید و البته نباید برای انجام دادن آن کار تلاش کنید.

زبان بدن شما نشانه های اعتماد به نفس را نه تنها برای دیگران، بلکه برای خود شما نیز آشکار می سازد. نشانه های عدم اعتماد به نفس بسیار مشابه نشانه های ترس، تردید و بلاتکلیفی است، زیرا به قابلیتهای خود اطمینان ندارید و از این بابت نگرانید.حرکات دستتان متزلزل و ناهماهنگ است، نوعی عدم تعادل در شیوه ی ایستادن یا نشستن تان دیده می شود. به سختی تغییر وضعیت می دهید، مردد بوده و دچار لکنت زبان می شوید. حال به هم خوردگی و خشکی دهان آزارتان می دهد.

بررسیهای اخیر در امریکا در زمینه ی روان شناسی ورزشی نشان می دهد که می توان به ورزشکاران آموزش داد تا با به کارگیری زبان بدن مربوط به اعتماد به نفس، کارایی خود را افزایش دهند و هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم ما نمی توانیم از این راهکار در مورد بسیاری از فعالیت هایمان بهره بگیریم.

کنترل استرس با زبان بدن -1 زبان بدن کنترل استرس با زبان بدن grey

البته اگر نتوانید از عهده ی انجام دادن آنچه می کوشید، برآیید، این راهکار موثر واقع نخواهد شد. اما چنانچه توانا و کارآمد هستید و تنها به دلیل عدم خودباوری، مردد هستید، استفاده از زبان بدن مربوط به اعتماد به نفس، بر توان ساختار فیزیکی مورد نیاز شما می افزاید.

برای آزمودن این راهکار، ابتدا در خود آمادگی ایجاد کنید. زمانی را در گذشته به خاطر آورید که به راستی دارای اعتماد به نفس بودید، به طور مثال اعتماد به نفسی که در مورد بهترین عملکرد تان در هنگام ملاقات با جنس مخالف داشتید.( در مورد زبان بدن جنس مخالف به زودی یک کارگاه عملی خواهیم داشت برای خواهران و برادارن به صورت تفکیک شده ) مطمئن شوید که از وضعیت بدنی متعادل و استوار برخوردار هستید، به طوری که اگر ایستاده اید، زانوهایتان را اندکی خم کنید و چنانچه به حالت نشسته قرار دارید، صاف روی صندلی قرار بگیرید. پشتتان را صاف نگهدارید و به این سو و آن سو تکان نخورید. هرگونه نشانه ای از ناآرامی و نگرانی را از خود دور کنید.

شانه ها را پایین بیاورید، سر را بالا گرفته و صاف نگه دارید و به روبه رو نگاه کنید. نفس عمیق بکشید، لبخند بر لب داشته باشید که این راهکارها خود به شما آرامش می بخشد. یکبار دیگر دقت کنید که بدنتان در وضعیتی متعادل و متقارن، مانند زمانی که آسوده خیال هستید، قرار گرفته باشد.همچنان که این کارها را انجام می دهید، به وضوح آن زمان را که دارای اعتماد به نفس بودید، به خاطر آورید. لحظه ای تأمل کنید تا این خاطره در عمل وضعیت بدنی اطمینان بخشی را در شما به وجود آورد. استفاده مفید از زبان بدن همیشه می تواند راه گشا باشد . 

تمامی دانش و مهارتهای زبان بدن را به کار گیرید تا شور و شوق و خودباوری، سراپای وجودتان را در بر بگیرد.

آنگاه نهایت تلاشتان را بکنید.

یک پیشنهاد خوب   بررسی استایل و زبان بدن شهاب سینمای ایران

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب زبان بدن
کتاب زبان بدن