آذر ۱۵, ۱۳۹۵

چگونه یاد بگیریم ؟

چگونه یاد بگیریم ؟

چگونه یاد بگیریم ؟Reviewed by Pooya vadaie on Apr 18Rating:

اصول  يادگيری و مطالعه :

يادگيري: يادگيري اساس رفتار آدمی است . بیشتر رفتارهای مردم ، حاصل آن چیزی است که فرا گرفته اند. به طور کلی انسان با پديده ي يادگيري  میتواند رفتار اجتماعی ،عاطفی،روانی، عقلانی و تا حدودی جسمانی خود را بهبود بخشد.چون وضع افراد از لحاظ خصوصياتی که ذکر شد باهم متفاوت است.به همین جهت جريان يادگيري نيز در افراد مختلف می باشد. علاوه براین موقعیت يادگيري نیز در جريان يادگيري موثر است .

 

عوامل موثر در يادگيري و مطالعه (  یادگیری زبان و علوم دیگر  ) :

۱- تعیین هدف:

یکی از مسائل مهم در امر يادگيري ومطالعه، تعیین هدف است و چنانچه در مطالعه، هدف مشخص نباشد، سرعت يادگيري ، يادآوری، حفظ و نگهداری مختل میشود . هدفی که انتخاب می کنید باید عاقلانه و قابل دسترسی باشد و برای رسيدن به اهداف خود باید حتماًتلاش کنید. 

۲- انگيزه و علاقه:  

آنچه در يادگيري و مطالعه نقش بسيار مهمی دارد‏ ،علاقه و انگيزه است  . انگيزه ميل ورغبتي است كه از درون شخصي برمي خيزد ورفتارشخص راتحريك وآن را در جهتي مشخص هدايت مي كند. زماني كه افراد با علاقه دنبال موضوع و مطلبي مي روند، توجه و كوشش آنها براي ياد گرفتن مطلب چندين برابر مي شود. اگر براي رفتن به دانشگاه، انگيزه ي كافي نداريد، سعي كنيد با تحقيق بيشتر در مورد دانشگاه و رشته هاي دانشگاهي، اين انگيزه وعلاقه را در خود ايجاد كند.مثلا‏ٌ از خود سوال كنيم چرا بايد به دانشگاه بروم؟ و…از راه هاي ديگري كه مي توانيد در خود ايجاد انگيزه كنيد، اين است كه يادگيري ها و ديگر نقدهاي خود را به منظور افزايش علاقه نسبت به موضوع مطالعه به ديگران هم بياموزيد. براي انجام اين كار مي توان از قدرت تصور و تخيل استفاده كرد. به عنوان مثال براي يادگيري بهتر شيمي، مي توان اتم ها و مولكول ها را در ذهن تجسم كرد.     

یک پیشنهاد خوب   توصیه پانزده کارآفرین بزرگ

۳- توجه و ادراك:

يادگيري بايد همراه با توجه و ادراك صورت گيرد. توجه يعني متمركز كردن حواس براي فهم مطالب يا موضوع يادگيري و ادراك فرآيند فعالي است كه توسط آن تجربه ي كنوني با گذشته ارتباط مي يابد و معنا پيدا مي كند.

 

۴- زمينه معلومات قبلي، تمرين و تكرار:

براي يادگرفتن مطلب يا موضوعي، لازم است مقداري معلومات قبلي براي يادگيري فعلي وجود داشته باشد. يعني توانايي ها، آموخته ها و تجارب قبلي هر فرد پايه و اساس يادگيري بعدي او را تشكيل مي دهد. از طرفي لازم است مطالبي را كه ياد مي گيريم، در موقعيت هاي متعدد و اشكال مختلف تكرار كرده و به

صورت ذهنی و عینی تمرین کنیم. یادتان باشد که یادگیری فرآیند چند مرحله ای است که مدخل ورودی آن، حافظه کوتاه مدت است وبرای برخورداری از یک یادگیری عمیق باید از قانون طلایی یادگیری که همان تکرار و تمرین مطالب آموخته شده است، کمک گرفت.

فراموشی، طبیعت ذهن آدمی است. ولی با استفاده از قانون طلایی یادگیری، می توانید آن را به  حداقل برسانید

۵- اظطراب و حالت هیجانی: 

شخصی که در اثر یک تجربه به هیجان می آید، دچار اظطراب می شود وتعادل روحی و روانی خود را از دست می دهد و حتی ممکن است راجع به دلیل اصلی ناراحتی خود دچار گیجی وابهام شود و به دنبال آن انگیزه اصلی خود را از دست داده و در یادگیری ذچار اختلال شود

۶- پاداش و تنبیه:

پاداش و تنبیه از دیگر عوامل موثر در یادگیری است. یاد گیرنده اگر در حین یادگیری مورد تشویق قرار گیرد، تقویت خواهد شد و یادگیری بهتر صورت میگیرد و اگر در حین یادگیری تنبیه شود، سرد می شود.

۷- روش سرتاسری یا یک پارچه:

یک پیشنهاد خوب   خلاقیت چیست ؟ چگونه خلاقیت خود را شکوفا کنیم ؟

برای اینکه بهتر صورت گیرد، به جای اینکه قسمتی از موضوع یا مطلبی را یاد بگیریم، کل آن را یاد بگیریم. مطالبی که برای بار اول خوانده می شود، بهتر است در دفعه اول سریع و اجمالی خوانده شود.(بدون توجه به جزییات) و در دفعات بعدی به جزییات آن توجه شود. دانش آموزان موفق بر روی مطالب اساسی متن تمرکز    می کنند و می توانند مطلب اصلی و جزیی را از هم متمایز کنند. 

 ۸- وجود مشکلات و مسایل عاطفی وروانی:

افرادی که مسایل ومشکلات عاطفی وروانی دارند، به علت توجه فراوان به مشکلات خود نمی توانند با دقت لازم به مسایل دیگر بپردازند و در نتیجه یادگیری آن ناقص می شود. در این جا لازم است پدران ومادران عزیز نقش خود را به عنوان بزرگترین حامی یک دانش آموز فراموش نکنند. خانواده نقش اساسی برقبولی یا ردی آنان دارد. همراهی و همدلی خانواده، چیزی جدا از میزان پولی است که برای یک دانش آموز صرف می شود.

۹- تمرکز 

تمرکز حالتی است که در آن تفکر در محورو مرکز سایر افکار شخص قرار می گیرد. معمولاً افراد به دو دلیل عمده نمی توا نند تمرکز کنند. اول اینکه فرد، خود را مجبور به انجام کاری می بیند که اشتیاق چندانی به آن ندارد. تمرکزش به صورت خود به خود از موضوع دور می افتد و این عدم تمایل باعث چندگانگی در فکر می شود دیگر این که فشلرهای روانی باعث تشتت فکری و عدم تمرکز شود. در هر صورت ذهن شما قادر نیست در لحظه به دو موضوع بپردازد.

پس یا اینکه مطالعه کنید و به چیز دیگری فکر نکنید یا اینکه مشکلات و نگرانی های خود را حل نمایید. بهترین راه حل برای جلوگیری از انحراف فکر به سوی نگرانی ها این است که فهرست افکار اضافی را روی کاغذ یادداشت کنید و بعد از مطالعه به آن ها فکر کنید.

یک پیشنهاد خوب   چرا مدرک آموزشی DBA معادل دکتری نیست ؟

تند خوانی نیز باعث  تمرکز حواس می شود. بهتر است در موقع خواندن، ذهن شما به موضوع دیگری که م.رد علاقه شماست درگیر نباشد، تلوزیون که از تمرکز شما بر روی موضوع مورد مطالعه کم می کند. در طی رعایت بهداشت نیز از ضروریات تمرکز است. حال منظور از بهداشت مطالعه چیست؟

 

« بهداشت مطالعه»

الف- هوا و نور 

ب- جهت تابش نور

نور باید از سمت چپ و بالا از فاصله ۴۵ درجه به کتاب و کاغذ بتابد.

ج- یکنواخت بودن  نور محیط 

نور سطح کتاب با نور اطراف نباید اختلاف زیادی داشته باشد زیرا باعث خستگی چشم ها  می شود.

د- استراحت متفاوت چشم ها

برای هر ساعت مطالعه، یک ربع ساعت استراحت داشته داشته باشید. در این زمان هم چشم ها و هم مغز استراحت می کنند و هم فرصت مرور مطالب یاد گرفته شده خود را پیدا می کنیم. در زمان استراحت به فاصله دور و به دون توجه ودقت نگاه کنید.

ه- وضع نشستن به هنگام مطالعه

نباید مدت ها به طور خمیده به جلو یا از طرفین مطالعه کرد، چون به تدریج ممکن است باعش تغییر شکل ستون مهره ها شود. بهتر است ضمن مطالعه و در فواصل استراحت چشم ها، وضع نشستن خود را تغییر دهید و مقداری حرکت کنید تا از رکود خون در پا ها جلوگیری شود. مطالعه موقع حرکت (مطالعه موقع حرکت وراه رفتن به ویژه هنگام حرکت ماشین، مناسب نیست و باعث خستگی و ضعف چشم ها می شود.)

و- صرف غذا

بلا فاصله پس از صرف غذا، نباید مطالعه کرد. زیرا پس از صرف غذا خون زیادی به سمت دستگاه گوارش  جریان می یابد و از میزان جریان خون در مغز کاسته می شود و در نتیجه از آمادگی برای مطالعه می کاهد

 

«روش های طلایی درس خواندن»

درس خواندن برای کنکور چگونه یاد بگیریم ؟ چگونه یاد بگیریم ؟ grey
مطالعه خوب

راهبرد های مطالعه و یادگیری:

روانشناسان یادگیری در طول بیست سال اخیر به پیشرفت های عظیمی دست یافته و به دیدگاههای تازه ای نسبت به مطالعه و یادگیری رسیده است. نظریه ها و روش های جدید یادگیری و مطالعه که عمدتاً از روانشناسی خبر پردازی  سر بر آورده اند. در بسیاری از مواقع مکمل نطریه ها وروش های قدیمی هستند، اما در بعضی موارد با آن ها متفاوت است. بنا بر نظریه های قدیمی خواندن که در روش های مطالعه زیر بنای روش های تند خوانی قرار گرفته، چنین فرض شده است که سرعت مطالعه وابسته به حرکات سریع چشم است، یعنی هر چقدر چشم سرعتر از روی کلمات بگذرد، ذهن نیز سریع تر اطلاعات موجود در کلمات را درك مي كند. بر خلاف اين نظريه در روان شناسي يادگيري جديد كه از يك رويكرد خبرپردازي يا پردازش اطلاعات سر چشمه مي گيرد، اينگونه استدلال مي شود كه عامل مهم در سرعت مطالعه، پردازش اطلاعات در ذهن خواننده است. يعني هر چه ذهن آدمي اطاعات دريافتي را سريع تر پردازش كند، سرعت درك ولذا سرعت مطالعه او نيز بيشتر خواهد بود. تفاوت هاي فردي افراد در خواندن به فرآيند پردازش اطلاعات مركزي وابسته است نه به فرآ يند هاي حسي پيراموني.

 

روش هاي يادگيري موثر :

به منظور بهبود فرآيند يادگيري ،روش هاي متعددي بيان شده اند. براي آشنايي بيشتر شما عزيزان با اين روش ها به طور اجمالي به بررسي دو روش موثر به نام هاي روش پس ختام و مردر ميپردازيم.

روش پس ختام:

اين روش شامل ۶ مرحله وكلمه ي پس ختام از حروف اول اين مراحل تشكيل شده كه عبارتند از :

۱-پيش خواني: به معناي اجمالي به منظور دريافت كليات موضوع و سازمان دهي كلي مطلب است . در اين روش، خواننده قبل از خواندن دقيق، كل مطلب را مرور و بررسي   مي كند. 

  ۲- سوال كردن:

براي هر قسمت از كتاب يا هر فصلي كه مطالعه ميشود ،ميتوان پرسش هائي مطرح كرد و با مطالعه ي بيشتر به آن ها پاسخ داد . سوال ها را با كلمات چگونه ، چه كسي چرا ، چه چيز وغيره بايد مطرح كرد.

۳ـ خواندن:

در اين مرحله، كل متن يا كتاب مطالعه مي شود و به پرسش هاي مطرح شده پاسخ داده مي شود. سرعت خواندن بايد با سادگي يا پيچيدگي متن تناسب داشته باشد.

۴ـ تفكر:

انديشيدن در مورد موضوع مطالعه به آن معنا مي دهد و به ياد سپاري آن كمك مي كند. به منظور يادگيري بهتر مطالب، از پيش آموخته شده ارتباط داده، نكات اصلي وفرعي را شناسايي كرده وبه يكديگر پيوند داده و تناقضات موجود در متن را حل كرد. با توجه به آنچه كه گفته شد، مهمترين اصل زيربناي تفكر در جريان مطالعه، بسط معنايي است. يعني شاخ و برگ دادن به مطالب آموخته شده و ايجاد ارتباط بين آنها و آموخته هاي قبلي كه مي تواند به ياد سپاري مطالب كمك كند.

۵ـ از حفظ گفتن:

پس از مطالعه هر قسمت، بايد مطالب آن توسط خواننده به زبان ساده بازگو شود. اين بازگويي مطالب، معلوم مي كند كه كدام قسمت ها به خوبي ياد گرفته نشده و بايد مجدداُ مطالعه شود.

۶ـ مرور كردن:

پس از اتمام مظالعه يك كتاب يا مطالب درسي به منظور جلوگيري از فراموشي مطالب بايد كل مطلب مرور شود. بهترين راه مرور كردن اين است كه بدون مراجعه به متن اصلي به پرسش هاي مطرح شده پاسخ داده شود. در صورتي كه خواندن متن، نتواند به پرسش ها پاسخ دهد، لازم است به متن اصلي مراجعه كرده و مجدداُ اقدام به مطالعه قسمت فراموش شده نماييد. پژوهش هاي مختلفي كه در رابطه با تاثير روش پس ختام در افزايش پيشرفت تحصيلي و بالا بردن كيفيت يادگيري دانش آموزان و دانشجويان انجام شده نشان داده اند كه اين روش تاثير زيادي دارد.

 

روش مردر:

يكي از روش هاي مطالعه يادگيري، روش مردر نام دارد. مراحل اين روش عبارتند از:

۱ـ حال وهوا:

منظور اين است كه براي مطالعه بايد سر حال وآماده يادگيري باشيد. بدين منظور سعي كنيد با ايجاد حالت آرميدگي عضلاني بر اضطراب خود غلبه كرده و افكار مثبت را جانشين افكار منفي و شك ترديد هاي بيهوده سازيد.

۲ـ درك و فهم:

در اين مرحله بكوشيد تا آنجا كه ممكن است، مطالبي را كه مي خوانيد به طور عميق درك كنيد. از ميزان درك خود آگاه باشيد و مطالبي را كه خوب نفهميده ايد، با علامت سؤال مشخص كنيد. 

 

۳ـ يادآوري:

آنچه را كه در هر مرحله خوانده و فهميده ايد، به ياد آوريد.در اين مرحله با استفاده از تخيل، تفسير و تحليل مطالب به يادگيري مطلب كمك كنيد. 

۴ـكشف و هضم:

در اين مرحله مطالبي كه در مراحل قبل نفهميده ايد، مراجعه كرده و به يادگيري آنها و كشف ارتباط بين مطالب با يكديگر بپردازيد. مطالب پيچيده را به اجزاي ساده تر تجزيه كنيد و براي فهم آنها از معلمان، اساتيد ومنابع معتبر كمك بگيريد.

۵ـ بسط و گسترش:

مطالبي را كه مي خوانيد به آنچه كه قبلا‏ٌ  آموخته ايد، ارتباط داده و به آن شاخ و برگ دهيد و سؤال هايي نظير اين سؤال ها را از خود بپرسيد:

ـ اگر به نويسنده ي مطلب دسترسي داشتيد، از او چه سؤال هايي مي پرسيديد؟

ـ چگونه مي توانيد آنچه را كه آموخته ايد، براي ديگران قابل فهم سازيد؟

ـ چگونه مي توانيد از اطلاعاتي كه كسب كرده ايد، در عمل استفاده كنيد؟

۶ـ مرور وپاسخ دادن:

مرور مطالب آموخته شده و پاسخ دادن به سؤال هاي طرح شده به منظور رفع ابهامات و اشكالات احتمالي، يكي از مهمترين مراحل در تمام روشهاي يادگيري است.

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب زبان بدن
کتاب زبان بدن