آذر ۱۹, ۱۳۹۵

آیا زبان بدن به درد می­خورد؟

آیا زبان بدن به درد می­خورد؟

آیا زبان بدن به درد می­خورد؟Reviewed by Pooya vadaie on Mar 19Rating:

 چرا ما می­گوییم زبان بدن به درد می­خورد؟

در سال­های اخیر زبان بدن تبدیل به موضوح پرطرفداری  در کشور ما شده است مخصوصا بعد چاپ کتاب مهندسی زبان بدن ( انشتارات نسل نو اندیش ). همه می­خواهند به جایی برسند که بتوانند چیزهایی را ببینند که دیگران قادر به دیدن آن نیستند. اما چرا زبان بدن اینقدر تأثیر دارد؟ ما از کجا می­دانیم زبان بدن روش دقیقی برای شناخت مردم است؟ در این مطلب در این مورد صحبت می­کنیم.

در حوزه روانشناسی شناختی چیزی به نام «مثلث شناختی» وجود دارد.  این مفهوم می­گوید که افکار ما به شکل مستقیم روی هیجانات و احساسات ما تأثیر دارند.

زبان بدن - مثلث زبان بدن آیا زبان بدن به درد می­خورد؟ grey

  افکار                 هیجانات         

آنچه فکر می­کنید همان چیزی است که احساس می­کنید.به این دو مثال در مورد تأثیر افکار بر هیجانات در موقعیت­های واقعی زندگی دقت کنید.  

  افکار                هیجانات         

مثال ۱: فرض کنید که یک ارائه کاری مهم پیش رو دارید. شما بصورت مداوم در ذهن خود فکر می­کنید(افکار) که : «من جلوی مردم اصلاً خوب صحبت نمی­کنم، اگر خراب کنم چه اتفاقی می­افتد؟». این گونه افکار منجر به این می­شوند که شما احساس فشار،اضطراب، عصبی بودن و یا حتی ترس (هیجانات) کنید.

مثال ۲: یک موقعیت دیگر را در نظر بگیرید، یک قرار ملاقات. کسی که واقعاً دوستش دارید از شما می­خواهد که با او بیرون بروید. شما در ذهن خود این گونه فکر می­کنید: «ما به اندازه کافی خوب نیستم که با این دختر باشم. امکان ندارد که او واقعاً به من علاقه داشته باشد». هیجانات شما همیشه بازتابی از افکار شما هستند. چون شما اجازه دادید این افکار وارد ذهنتان شوند، احساس کمرویی، بی­­ارزشی،ناراحتی، جداشدگی و انزوا می­کنید.

خب، چه اتفاقی می­افتد وقتی ما این هیجانات ناخوشایند و منفی را در درون خود داریم؟ هیجانات بصورت مستقیم روی رفتار ما تأثیر می­گذارند.

     هیجانات              رفتار

ادامه مثال ۱: روزی که باید ارائه خود را ارائه بدهید فرا می­رسد و شما احساس فشار،اضطراب و عصبی­بودن (هیجانات) دارید. شاید  کاملاً ترسیده­اید. انگشتانتان می­لرزند(رفتار) و دهانتان از صحرای آفریقا هم خشک­تر شده است. شما با حرکتی آرام و یواشکی به جلوی اتاق می­روید و شروع می­کند. هنگامی که کار خود را جلوی همکاران و رئیس­ها ارائه می­دهید صدایتان می­لرزد و روی بعضی کلمات تپق می­زنید. چندین بار صدای خود را صاف می­کنید و از کلمه «مممم» دقیقاً ۱۳۷ بار در ۵ دقیقه استفاده می­کنید.(همکارتان با مهربانی تمام تمام این­ها را برای شما می­شمارد و این تعداد را به شما خواهد گفت).

ادامه مثال دوم: وقتی دوست خود را در رستوران مورد علاقه­اش برای شام ملاقات می­کنید، بیشتر از قبل احساس کمرویی،بی­مقداری،ناراحتی و جداشدگی و انزوا می­کنید(هیجانات). به خاطر اینکه احساس کمرویی می­کنید بیشتر روی این تمرکز می­کنید که خرابکاری نکنید و به حرف­های او توجه نمی­کنید و  متوجه نیستید که خود را از مکالمه جدا می­کنید. به دلیل اینکه احساس ناچیزی می­کنید در مقابل او خود را پایین می­گیرید و با این کار به او نشان می­دهید که کوچک­تر و پایین­تر هستید. احساس معذب بودن شما باعث می­شود که در تمام مدت شام در جای خود وول بخورید. شما دستان خود را ضربدری کرده و به همه جا به جز چشمان او نگاه می­کنید.

   افکار                   هیجانات                          رفتار

این نشان­­دهنده اهمیت زبان بدن است. اگر به زندگی افراد دیگر نگاه ­کنید، متوجه می­شوید که رفتار بدن آن­ها بازتاب مستقیم افکار و احساسات درونی آن­ها است.(این به معنی این نیست که شما می­توانید افکار آن­ها را بخوانید).

خب این دو داستان چطور پایان یافتند؟

نتیجه نهایی: شما دقیقاً چیزی را بدست می­آورید که به آن فکر می­کنید.

مثال اول: در پایان روز وقتی جلسه تمام شد، رفتار شما نمایانگر افکار و هیجانات شما درباره آن موقعیت بود. شما به گونه­ای زندگی کردید که اجازه داده بودید در فکرتان بگذرد. شما در سخنرانی بد بودید و روز بزرگ و مهم خود را خراب کردید.

مثال دوم: بعد از شام، دوست شما با دوستان خود می­رود. آن­ها از او می­پرسند ملاقاتی که خیلی نسبت به آن هیجان­زده بودی چطور بود؟ او پاسخ می­دهد شما اصلاً به او گوش نمی­دادید و خیلی ناشیانه رفتار می­کردید و خود را افتاده می­گرفتید و می­گوید دیگر نمی­خواهم او را ببینم. در ابتدای ملاقات شما به خودتان گفته بودید که لیاقت این دختر را ندارید و دقیقاً همینطور شد.

زبان بدن اهمیت دارد و تأثیرگذار است زیرا افکار و هیجانات مردم را منعکس می­کند.

زبان بدن آیا زبان بدن به درد می­خورد؟ grey

چطور می­توانیم از زبان بدن به سود خود استفاده کنیم؟

در زندگی روزمره، مثلث شناختی معمولاً به این شکل که گفتیم کار می­کند.

افکار                   هیجانات                          رفتار

ما می­توانیم از این حقیقت به نفع خودمان استفاده کنیم. ساده­ترین راه این است که شیوه فکر کردن خودمان را تغییر دهیم. بعضی روانشناسان به این کار تغییر صحبت درونی می­گویند. بیایید ببینیم در دو مثال بالا اگر فکر خود را تغییر می­دادید چه اتفاقی می­افتاد.

افکار (بهبودیافته)                 هیجانات                                    رفتار

مثال اول: شما متوجه می­شوید که در حالت معمول قبل از یک ارائه چیزهای منفی به خودتان می­گویید. این بار برای بهتر شدن همه چیز در خودتان تغییر ایجاد می­کنید و به خودتان می­گویید:« من بهترین سخنران هستم و می­خواهم اتاق را منفجر کنم»

افکار خوشبینانه شما باعث می­شوند احساس شهامت،اشتیاق،شادی و اعتمادبه­نفس کنید. وقتی زمان سخنرانی فرا می­رسد، شما با دقت، به­وضوح و با اعتماد به نفس سخن می­گویید. تمام کلمات شما توجه شنوندگان را جلب می­کند زیرا با اشتیاق بیان شده است. این گونه مشخص است که شما به چیزی که می­گویید اعتقاد دارید. آن افرادی که انتهای اتاق بودند دیگر چیزی را نمی­شمارند. همانند هر کس دیگر در اتاق، آن­ها کاملاً به شما و تمام چیزی که می­خواهید بگویید متمرکز هستند.

بعد از سخنرانی، رئیس شما را کناری کشیده و می­گوید که بسیار تحت تأثیر قرار گرفته است. او شما را مدیر اجرایی شرکت می­کند و بعد از آن شما با خوشحالی زندگی می­کنید. شاید کمی اغراق کردم. رئیس کمی به شما ارتقا می­دهد. 

مثال دوم: به­جای عصبی بودن به خاطر ملاقات پیش رو، شما روی چیزهای خوبی که می­توانید در این رابطه بالقوه ایجاد کنید تمرکز می­کنید. شما اینگونه با خود فکر می­کنید: «من آدم مهربانی هستم، من راه رفتن طولانی در ساحل را دوست دارم، من با بخش احساسی خودم رابطه خوبی دارم و عاشق ارتباط برقرار کردن هستم. من آدم فوق­العاده­ای هستم اما لیاقت دختری مثل او را دارم.» این افکار جدید و بهبودیافته احساساتی مانند هیجان،اعتمادبه­نفس،راحتی و خوش­بینی را برمی­انگیزد.

در شب ملاقات، شما با علاقه به او گوش می­دهید زیرا نگران این نیستیدکه تأثیر خوبی بگذارید، شما حالا می­دانید که حتماً تأثیر خوبی می­گذارید. وقتی او در مورد شما می­پرسد،  شما با اعتماد به نفس در مورد خود صحبت می­کنید. به دلیل اینکه راحت هستید روی صندلی خود بی­قرار نیستید و ناشی به نظر نمی­رسید. بعد از آن شب دختر رویاهای شما به دوستان خود می­گوید که می­خواهد دوباره شما را ببیند. زبان بدن جذابیت شما سیگنال­های خوبی به سمت او ارسال کرده است، اگرچه شاید نتواند آن­ها را بخواند.

شما هم دوست دارید تعاملات اجتماعی خود را در زندگی ارتقا دهید؟ گفتن این حرف ساده است. کاری که باید بکنید این است که افکاری را انتخاب کنید که دوست دارید بازتاب آن­ها را در زندگی ببینید. به مرور زمان شما به این افکار جدید و سالم باور پیدا می­کنید. شما هیجاناتی را که بازتاب این افکار هستند احساس خواهید کرد. دیر یا زود، میوه این افکار و هیجانات و احساسات را در زندگی خود خواهید چشید. شما نه­تنها این افکار و احساسات را صحبت می­کنید،  بلکه آن را در زبان بدن خود نیز نشان خواهید داد حتی اگر تلاشی برای آن نکنید.

اگر افکار خود را تغییر دهید، زندگی شما تغییر خواهد کرد. زبان بدن یک هنر است و آموختن آن به ما کمک خواهد کرد تا مذاکره کننده بهتری باشیم .

 

یک پیشنهاد خوب   بدن حرف می زند ! به صدای زبان بدن خود گوش دهید

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب زبان بدن
کتاب زبان بدن