آذر ۱۶, ۱۳۹۵

خشم در مذاکره

خشم در مذاکره

خشم در مذاکرهReviewed by Pooya vadaie on Nov 16Rating:

هنگام خشم به راستی چه اتفاقی می افتد و چطور باید با آن برخورد کرد؟

وقتی عصبانی می شوید، آماده ی جنگیدن می شوید. خشم احساسی است به جا مانده از پیش آمد ناگهانی که انسانهای اولیه را ناگزیر می ساخت به هر آن کسی یا هر آنچه تهدیدی به شمار می رفت، حمله کنند. بنابراین وقتی دوستی به شما توهین می کند، یا در راه بندان گرفتار می شوید، بدنتان برای مقابله با نبرد احتمالی، به حالت آماده باش کامل در می آید.

بدن شما در بیرون به طور ناخودآگاه حالتی را به خود می گیرد تا فرد مهاجم را از جلو آمدن بر حذر دارد. بنابراین شانه ها را صاف می کنید، گویی می خواهید اقدامی بکنید؛ سر و لب هایتان را به طرز تهدیدآمیزی جلو می برید، ابروهایتان را به نشانه ی اخم پایین می آورید، مثل حالتی تهاجمی که میمونها در شروع حمله به خود می گیرند.

مقابله با خشم در مذاکره-3 خشم خشم در مذاکره grey

در درون نیز سیستمهای عصبی، قلب، گردش خون و تنفس برای فعالیت اضطراری بی صبرانه آماده اند. وقتی این اتفاقات رخ می دهند، آنچه در درونتان احساس می کنید، می تواند به معنای هجوم انرژی زیاد باشد و میلی مبرم برای اقدام به عمل و حمله ای ناگهانی.

البته به ندرت دست به حمله می زنید، زیرا موقعیتهای بسیار معدودی امروزه به نبردی تمام عیار منجر می شوند و هر چقدر هم خشمگین یا مستأصل شوید، زد و خورد کردن را جایز نمی دانید. به همین دلیل می کوشید خشمتان را سرکوب کنید و به کارتان بپردازید، گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است.

این شیوه مناسب به نظر می رسد، اما کاستی های خود را دارد. احساس خشم درواقع عملی است که بدن برای هشدار به شما به کار می گیرد، تا اقدامی انجام دهید. چنانچه خودتان ناتوانید کاری بکنید، بدنتان با آن همه سیستمهایی که آماده ی اقدام کردن هستند، ولی نباید کاری انجام دهند، در وضعیت دشواری قرار می گیرد.

مقابله با خشم در مذاکره-1 خشم خشم در مذاکره grey

آنگاه نتایجی که به بار می آید، می تواند از دید پزشکی تأسف آور باشد. ممکن است واکنشهای بدنی شما منجر به بروز بیماریهایی نظیر زخم معده، حمله ی قلبی یا افسردگی شود. به همین جهت با آن که از بعد اجتماعی دست به اقدام زدن از روی خشم کاری زیانبار است، شاید نادیده گرفتن کامل خشم نیز از نظر فیزیولوژیکی برای بدن مضر باشد.

بنابراین وقتی احساس خشم می کنید، در بدو امر به آن توجه کنید. سپس سعی کنید خشمتان را کاهش دهید، تا مانع از حمله کردن شوید. به هر شیوه ی بی ضرری که می توانید دست به اقدام بزنید. برخی افراد به هم کوبیدن در و پرت کردن فنجانها را به روی زمین ترجیح می دهند، اما روش سازنده تر آن است که باغ را بیل بزنید، یا فرشها را بتکانید و یا به بازی دشوار اسکواش بپردازید.

به طور حتم در این حالت، بدنی که تحت فشار ناشی از خشم است نه تنها به شما کمک می کند به احساس بهتری دست یابید، بلکه شما را تواناتر می سازد تا به آنچه اتفاق افتاده است، بیندیشید و از عهده ی حل مشکلی که از ابتدا موجب خشمتان شده است، برآیید.

 

یک پیشنهاد خوب   مقدمه اولین کتاب زبان بدن بومی ایران

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب زبان بدن
کتاب زبان بدن