آذر ۲۱, ۱۳۹۵

فاصله ها در زبان بدن

فاصله ها در زبان بدن

چطور می توانیم فاصله ی میان خود و دیگران را رعایت کنیم . فاصله ها در زبان بدن چگونه است ؟ 

این که مایلید تا چه حد با دیگران رابطه ی صمیمانه برقرار کنید، به این موضوع بستگی دارد که تا چه حد از بودن با آنها احساس امنیت می کنید. غیر از مواقعی که در میان جمعی هستیم و حق انتخاب نداریم، علاقه مندیم اشخاصی را که نمی شناسیم، “در حریم عمومی” به فاصله ی بیش از ۶/۳ متر نگاه داریم.

همکاران یا آشنایان می توانند به درون حریم اجتماعی ما، به فاصله ۱۲ تا ۶/۳ متر قدم بگذارند. هر چند آنها می توانند برای سلام و خداحافظی کردن به ما نزدیک شوند. حریم خصوصی ما به فاصله ۴۵ سانتی متر تا ۲/۱ متر متعلق به اعضای خانواده و دوستان نزدیک است و تنها همسر و فرزندان اجازه دارند پا را از ۴۵ سانتی متر فراتر بگذارند و برای در آغوش گرفتن و لمس کردن نزدیک شوند.

به هر حال این گونه فاصله بندی، صادر کردن نوعی حکم کلی است. این که دوست دارید چقدر به دیگران نزدیک شوید، بستگی به عوامل متعدد دیگری دارد. از جمله می تواند به نحوه ی تربیت شما مربوط باشد، زیرا افرادی که در خانواده های لمسی پرورش می یابند، تمایل دارند خود نیز لمسی بار بیایند.

دیگر آن که به نوع فرهنگی که شما بدان تعلق دارید، بستگی دارد. یک بررسی نشان می داد در «پورتوریکو»، آشنایان چنانچه ساعتی را با یکدیگر سپری می کردند،۱۸۰ بار یکدیگر را لمس می کردند، در حالی که این میزان در «پاریس» ۱۱۰ بار و در «فلوریدا» یک بار بود و در لندن اصلا لمس کردنی در کار نبود! این که از نزدیک شدن به دیگران چقدر احساس شادمانی می کنید می تواند از این موضوع ناشی شود که بوی تن فرد مقابل تا چه اندازه برایتان خوشایند و قابل تحمل است.

زبان بدن - فاصله زبان بدن فاصله ها در زبان بدن grey

چنانچه بوی ناخوشایندی از او به مشام می رسد، برای مثال به این دلیل که بهداشت فردی را رعایت نمی کند، ناخودآگاه از او دوری می کنید.

میزان نزدیکی شما به دیگران، بستگی به خلق و خوی شما نیز دارد. اگر مضطرب باشید به دیگران اجازه می دهید به شما نزدیک شده و برای حمایت از شما، شما را لمس کنند. چنانچه آشفته باشید، خود را از کسانی که در برخورد با آنها احتیاط می کنید، دور نگاه می دارید و به کسانی نزدیک می شوید که احساس می کنید می توانند از شما مراقبت کنند.وقتی خشمگین هستید از نزدیکی با دیگران پرهیز می کنید تا آنها متوجه حرکات یا احساسات منفی شما نشوند، یا آن که دچار وسوسه نشوید و آنان را به باد انتقاد بگیرید.

فاصله  در زبان بدن می تواند سرشار از ناگفته ها باشد 

چنان که دیگران برای دست یافتن به آرامش، بیش از اندازه به شما نزدیک شوند، بدنتان زنگهای خطر را به صدا در می آورد. احساس درونی قوی و اغلب دردناکی وجودتان را در بر می گیرد. آمیزه ای از ترس و خشم که شما را از خطر آگاه می سازد و به شما می گوید که بگریزید یا حمله کنید. به همین جهت دچار دلشوره شده یا مورد هجوم انرژی روانی قرار می گیرید که موجب می شود از خودتان محافظت کنید.

به همین جهت عقب گرد می کنید، به تندی رو برمی گردانید و از حرکات زاویه دار دست استفاده می کنید. تا آنها ناگزیر شوند به عقب گام بردارند. یا ممکن است ناخودآگاه ابرو درهم بکشید و عصبانی به نظر آیید، تا دیگران محتاطانه با شما رفتار و خود به خود از شما دوری کنند.

از سوی دیگر چنانچه احساس کنید که بیش از اندازه از کسی دور هستید، شاید در این حالت نیز احساس خوبی نداشته باشید. اگر دوستی، نشستن بر روی یک صندلی که در آن سوی اتاق قرار دارد را ترجیح دهد یا نامزدتان در آن سوی دیگر کاناپه بنشیند، چه بسا احساس ناراحتی و طرد شدن بکنید.

حریم شخصی زبان بدن در مردها و زن هامتفاوت است 

آنگاه به طور غیر ارادی می کوشید این فاصله را از میان بردارید، جهت خود را تغییر می دهید، به جلو خم می شوید، یا دستتان را برای از میان بردن این فاصله دراز می کنید. از دید زبان بدن، ما اوقات زیادی از زندگیمان را صرف چرخیدن به دور دیگران می کنیم: به سمت جلو حرکت می کنیم، آهسته و با دقت عقب می رویم یا به سویی می چرخیم. همه برای آن که میان خود و دیگران آن فاصله ی لازم را ایجاد کنیم. تنها زمانی می توانیم به آن تعادل بین نزدیکی و دوری برسیم که آرامش داشته باشیم و به تعامل مناسب فرد با فرد بیندیشیم.

 

یک پیشنهاد خوب   آموزش زبان بدن قسمت نهم

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب زبان بدن
کتاب زبان بدن