آذر ۱۹, ۱۳۹۵

شایعه چیست ؟

شایعه چیست ؟

شایعه چیست ؟Reviewed by Pooya vadaie on Nov 18Rating:

شایعه به اخبار و ناگفته های نادرست و غیر قابل تایید گفته می شود که در اجتماع و یا در یک جمع کوچک سازمانی انتشار می یابد .

اما چرا بررسی شایعه مهم است دلایل زیادی دارد . یکی از این دلایل بررسی این موضوع این است که چه کسی از طرح و انتشار یک شایعه سود می برد ؟

باور شایعه در یک جامعه با زودباوری مرم ان جامعه ارتباط مستقیم دارد . هر چه مردم یک جامعه زود باور و اطمینان بیشتری به اخبار داشته باشند این شایعه ها زودتر انتشار می یابد . شایعه های سیاس حتی می تواند به یک دولت حاکم بر اجتماع منعفت و یا ضرر برساند .

هنگامی که افراد به شدت مشتاق کسب خبر درباره چیزی هستند و پیگیر موضوع مورد علاقه هستند ، اما نمی‌توانند اطلاعات موثقی بدست آورند، مستعد پذیرش شایعه‌ها می‌شوند. این امر در این چند وقت درباره مر بازیگران و یا افراد سرشناس دیده شده است .

حتی در مواقعی از خبر های نادرست در مورد فوتبال و مسایل ورزشی دیگر در کشور دیده شده است . اما چرا ما باید به شایعات توجه کنیم دلایل روانشانسی و خاص خود را دارد .

شایعه امکان دارد توسط افرادی شوخ طبع و جهت شئخی در فضا های خبری انتشار یابد و هر چه بیشتر شایعه منتشر گردد احتمال تاثیر آن بر موضوعات دیگر بیشتر خواهد شد .

زودباوری مردم کشورمان ایران و علاقمند شدن  به شنبدن اخبار باورنکردنی، اتفاقی است  که از دیرباز در ایرانیان دیده می‌شده و پس از ظهور اینترنت و ردایو و تلویزیون ، جدی‌تر و بیشتر شده‌است . افرادی که برای کسب خواننده اقدام به حدس و گمان های برای ابراز وجود خود در عرصه خبر می کنند از ازدواج بازیگران گرفته یا شایعه شدن مرگ انان همه و همه اخبار است که در جهت جذب مخاطبین به کار گرفته می شود .

یک پیشنهاد خوب   در برقراری ارتباط با دیگران جذاب باشیم

شایعه نوعی از دروغ است که به صورت ناسالم اما در جهت حفظ منابع در زمان مناسب به وجود می آید . در این چند سال به توسعه شبکه های اجتماعی افراد حتی عادی هم اقدام به انتشار اخبار ناصحیح و دروغ کرده اند که گاه سر منشا این اخبار هیچگاه مشخصی و معین نمی شود .

گاه افراد آرزو های شخصی و تمایلات خود را در مورد دیگران به صورت شایعه در سطح اینترنت و روزنانه ها پخش می کنند که حتی نمی توانند دیگر آن شایعه را کنترل نمایند . شایعه همچون گلوله برفی بزرگ و بزرگتر می شود و هر چه افراد مشهور این شایعه ها رو مطرح و استفاده نمایند شایعه موجه تر و واقعی تر دیده می شود .

شایعه می تواند به عنوان یک ابزار جنگ روانی نیز مورد استفاده قرار گیرد که در جهت اهداف سیاسی و یا فرهنگ در اجتماع عمل می کند .

عده ديگري كه به ترويج و اشاعه يك موضوع غير واقعي، ولي واقعي نما مبادرت مي ورزند، معمولا افرادي هستند كه از وجهه اجتماعي و شخصيتي برخوردارند و با استفاده از اعتبار خود فضاي ذهني مردم را ملتهب و مضطرب مي سازند. انان با استفاده از شهرت خود بر یک خبر دامن می زنند و سعی می کنند برای خود جایگاهی را در اجتماع باز کنند .

چرا افراد شایعه می سازند ؟

چند ماه پیش شایعه دیدن شدن لوگو شرکتی خاص در ماه ، شایعی بود که هزاران نفر را وا داشت تا ان شب به ماه خیره شوند . اما چرا این افراد این شایعه و خبر را باور کردند شاید بتوان گفت در دنیای امروز همه چیز شدنی اشت و مردم که اطلاعت اندکی از تکنولوژی دارند همه چیز را که به صورت گسترده رواج پیدا کند را باور می کنند .

باور مردم هر چه که تکنولوزی پیشرفت می کند و زمان می گذرد بیشتر می شود  و اگر روانشناسان و جامعه شناسان برای انی امر و کنترل شایعات فکری نککند این امر باعث خواهد شد که در آینده بیشتر از این شایعات متضرر شویم .

یک پیشنهاد خوب   چگونه در اولین برخورد بیشترین تأثیر را بگذارید؟

دیگر عاملی که باعث شایعه می شود و ما گاه از ان غافل می شویم عدم اطلاع رسانی درست و به موقع است . جایی که شایعه یک خواننده ذکر می گرد و هنوز ان خواننده در تخت بیمارستان در حال دست و پنجه کردن با بیماری است خود باعث تضیف روحیه او خواهد شد . اگر اطرافیان و یا مدیران برنامه در جهت اطلاع رسانی درست و به موقع بعد از شنیدن شایعات اقدام نمایند می توانند جلوی شایعات را ایتدای کار بگیرند و مانع بزرگ شدن  و منشتر شدن دوباره ان توسط دیگران شوند.

شنونده شایعه چکاری باید بکند ؟

افرادی که شایعه رو می شنود دنبال مردک و دیلی نمی گردند و اول با بخش احساسی مغز خود شروع به باور آن می کنند و حتی برای همد دردی و یا ایجاد دلسوزی و فرار از وجدان خود آن را باز پخش می کنند .

شنوندگان باید اول خبر را در خبرگزاری های موثق جستجو کنند . باید منشع خبر را از منتشر کننده بخواهند این کار باعث خواهد شد که همین ابتدای شایعه اخبار منتشر نگردد چون یک فرد می تواند همچون شاخه های درخت برای بسیاری از افراد این شایعه را بازگو و منتشر کند .

چگونه از شایعه جلوگیری کنیم ؟

ما باید این را قبول کنیم که خیلی از ما ایرانی ها با مطالعه بیگانه هستیم و میل به خواندن و پیگیری مطالب توسط دیگر منابع نیستیم . راحت طلبی ما برای دیدن اخبار در یک محل باعث می شود که باور پذیری ما بیشتر شود و اعتماد کنیم به اخبار که می شنویم .

به وجود اوردن رسانه های مستقل و قابل اطمینان که در کشور کم هم نیستند و یم توانند منشع  انتشار اخبار به صورت رسمی باشند .

یک پیشنهاد خوب   12 روش برای شناخت دروغگو از طریق زبان بدن

عدم توجه به اخبار بدن منبع و کوتاه . ما باید منبع خبر را بدانیم و به منبع مراجعه نماییم و از صحت ان مطلع شویم .

اثرات یک شایعه بر روی فردی که شایعه مرگ وی منتشر شده است بسیار تاثیر گذار خواهد شد از اینکه فرد فراموش شود باعث ایجاد ترس و مشغولیت ذهنی در فرد خواهد شد . چون فرد مورد نظر به دنبال منشع این شایعه می گردد و ذهن خود را درگیر این موضوع می کند که چه کسی این خبر را منتشر کرده است و چرا این شایعه به وجود امده است .

خبر فوت یک بازیگر و یک فرد معروف می تواند در روحیه فرد برای مبارزه با بیماری تاثیر بگذارد و شخصی را سست تر و ناامید تر بکند. حتی در بعضی اوقات شایعه مرگ یک نفر باعث تضعیف روحیه اطرافیان و باور پذیری مرگ انان در اینده نزدیک خواهد بود و این امر در ایجاد و انتقال انرژی مثبت تاثیر  سو ء خواهد گذاشت .

برخی از شایعات منتشر شده در ایران که هیچگاه صحت آنها تایید نشده است . جالب اینجاست که خیلی از افراد این شایعه ها رو باور کردند  و دوباره آنها را باز پخش کردند  :

۱- چگونه آیپادتان را با یک پیاز شارژ کنید ؟

۲-دختری که به کانگورو تبدیل شد

۳- پولی شدن یک شبکه اجتماعی از شنبه

۴- مرگ خواننده های جوان

۵- دیده شدن تصاور و لوگی یک شرکت نوشابه سازی

۶- فیلتر شدن سایت خبری خاص

۷- وجود پری دریایی در خیلج فارس

۸- زلزله بزرگ نه ریشتری درتهران

۹- خبر مرگ بازیکران

۱۰ – بازی فوتبال با برزیل

۱۱ – مدل موی رونالدو ارتباط با مرکز خیریه

۱۲- ارتباط ویندوز مایکروسافت با خوارزمی

۱۳- بطری های اب معندی سرطان زا هستند

۱۴- زدن رمز کارت عابر بانک به صورت برعکس برای جلوگیری از دزدی

۱۵- خبر توقیف فیلم خاص همزمان با اکران

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب زبان بدن
کتاب زبان بدن