آذر ۱۹, ۱۳۹۵

انگیزه با زبان بدن

انگیزه با زبان بدن

انگیزه با زبان بدنReviewed by Pooya vadaie on Nov 4Rating:

آیا راهی وجود دارد که از طریق زبان بدن به خود انگیزه بدهیم؟

چه اتفاقی می افتد که شما احساس می کنید انگیزه ی انجام دادن کاری را ندارید؟ این بدان معنا نیست که نمی خواهید یا نمی توانید آن کار را انجام دهید، بلکه موضوع این جا است که هرگاه اقدام می کنید، دچار دلشوره و کم و بیش تهوع و حال به هم خوردگی می شوید. زبان بدن شاید بتواند به شما در اینکار کمک کند . 

احساس خشم می کنید به همین جهت آرواره های خود را روی هم می فشارید و شانه هایتان را منقبض می کنید. با پلک هایی افتاده و نوعی احساس سنگینی در قفسه ی سینه، به وضوح احساس خستگی می کنید. علائم ظاهری بدنتان مشخص است. بدون هیچ گونه کشش عضلانی، با بی حالی روی صندلی می نشینید، چشم هایتان بی حالت و بی فروغ است، سرتان را به میان شانه هایتان فرو می برید. بازوهایتان را به شکل چلیپا جلوی بدن می گیرید، طوری که گویی بین خود و هر آنچه که انگیزه ی انجام دادن آن را ندارید، حائلی به وجود می آورید. تحقیقات جدید نشان می دهد کسانی که علاقه ای به آنچه می شنوند، ندارند، در بیشتر موارد دو علامت غیر کلامی مشخص و هماهنگ را آشکار می کنند. به عقب تکیه می دهند و خود را از منابع آنچه نمی خواهند بشنوند، دور نگاه می دارند و دیگر آن که پاهایشان را دراز می کنند.البته شاید پاسخ به چنین نشانه های بارز بی انگیزگی، ارتباطی با زبان بدن نداشته باشد. شاید از شما خواسته اند کاری را انجام دهید که احساس می کنید انجام آن ضرورتی ندارد. شاید کاری را آن قدر به کرات انجام داده اید که احساس ملالت و دلزدگی می کنید، یا شاید از آن واهمه دارید که کارتان را درست انجام ندهید. اگر چنین است، شاید لازم باشد کلامی را به کار گیرید، چه در خلوت، چه با دیگران، تا ببینید چگونه می توانید اندیشه و احساس خود را درباره ی کاری که قرار است انجام گیرد، تغییر دهيد.

اما اگر فقط می خواهید به شور و هیجان بیشتری درباره ی چیزی دست یابید، زبان بدن می تواند به شما کمک کند. راز این مسأله در آن است که چنانچه بدن شما به شیوه ای خاص رفتار کند، اغلب ذهنتان متقاعد می شود از آن پیروی نماید. از این رو به یاد بیاورید وقتی به راستی انگیزه ی انجام دادن کاری را دارید، بدن شما چگونه واکنش نشان می دهد. چه بسا انرژی بیشتری احساس می کنید.

برای مثال وضعیت ایستادن یا نشستن تن استوارتر به نظر می رسد. چشمانتان را برای بهتر دیدن خوب باز می کنید، سرتان را به یک سو خم می کنید تا بهتر بشنوید و چنانچه در حالت نشسته قرار دارید، به طور حتم دو “نشانه کلیدی بی انگیزگی” را وارونه می سازید، به این معنا که علاوه بر آن که پاهایتان را زیر تنه ی خود جمع می کنید، به جلو خم می شوید و به سرعت و با هشیاری از این سو به آن سو حرکت می کنید تا ببینید چگونه می توانید آن کار را بهتر انجام دهید.

men greeting sun. Stands on hill, ocean and yellow sunset زبان بدن انگیزه با زبان بدن grey

در درونتان نه از حال به هم خوردگی خبری هست و نه از کسالت و خستگی، بلکه آکنده است از سرزندگی و نشاط، به همراه نوعی “احساس هیجان”.

وقتی آن زبان بدنی را که به هنگام انگیزه داشتن، به کار می گیرید، شناسایی کردید، می بایستی زبان بدن خود را به عمد با آن الگو مطابقت دهید. ابتدا باید سطح انرژی خود را با افزایش ضربان قلب و میزان تنفس، بالا ببرید، زیرا انرژی، کلید دستیابی بدن به احساس مثبت تر در ارتباط با شغل مورد نظرتان است. می توانید مدت زمانی کوتاه را به ورزش اختصاص دهید، چندین بار بالا و پایین بپرید و یا در جا بدوید. پس از آن که احساس کردید پر توان تر شده اید، به دیگر قسمتهای زبان بدن خود اجازه دهید از یک الگوی انگیزه دهنده تبعیت کنند.

مثل: صاف نشستن، به جلو خم شدن، جمع کردن پاها به زیر تنه، بازتر کردن چشمها و جنب و جوش بیشتر.

زبان بدن خوب داشتن به معنای تقلید و یا فیلم بازی کردن نیست . ممکن است این طور به نظر برسد که شما به داشتن احساسی تظاهر می کنید که فاقد آن هستید، اما چنانچه از این اعمال و حرکات به صورت نوعی “مشوق” استفاده کنید تا بدنتان را به پیش برانید، خیلی زود در ارتباط با شغلی که با آن سروکار دارید، به احساسی بهتر می رسید و خود به خود انگیزه ی واقعی در شما به وجود خواهد آمد. وقتی سوگوار یا اندوهگین هستیم، بدن چه مراحلی را طی می کند و چنانچه این مراحل را نادیده بگیریم، چه اتفاقی می افتد؟ هنگامی که از فقدانی عظیم رنج می برید، بدن شما سوگوار می شود. بدن، این سوگواری را با طیف کاملی از واکنشهای غیر کلامی طولانی نشان می دهد، اما چرا؟ بی تردید این واکنش ها، آن فرد، آن رابطه یا آن شغلی را که از دست داده اید، به شما باز نمی گردانند. حتی به نظر می رسد واکنشهای بدنی تان، با ناتوان ساختن شما به طوری که گریه می کنید یا احساس خستگی و افسردگی می نمایید، اوضاع را خراب تر می کنند. به ندای زبان بدن خودتان  گوش کنید .

انگیزه با زبان بدن 3 زبان بدن انگیزه با زبان بدن grey

حال آن که این واکنش ها دلیلی دارند؛ دلیل آن کم و بیش این است که چون از فقدانی رنج می برید و به جای اقدام کردن، در عمل کاری از دست شما ساخته نیست، بدنتان به دنبال حمایت و آرامش بیشتری است تا آن فقدان را جبران کند. این واقعیت که ناتوان هستید، شما را وادار می سازد تا به خود آن حمایت لازم را بدهید یا به دیگران اجازه دهید تا آن را به شما ابراز کنند، به طوری که اگر حالتان تا آن اندازه بد نبود، این حمایت اتفاق نمی افتاد.

نخستین مرحله ای که ممکن است تجربه کنید، شوک است. در آغاز وقتی به فقدانی پی می برید، کمی در بهت فرو می روید، ولو برای دقایق یا ساعاتی، گویی از بدن خود در برابر استرسی حمایت می کنید که وقتی کاملاً در می یابید چه اتفاقی افتاده است، بروز خواهد کرد.

سپس به مدت چند روز یا چند هفته وارد مرحله ای می شوید که از نظر جسمی آسیب پذیر می شوید: خیلی زود خسته می شوید، احساس سرگیجه می کنید، از بیماریهای خفیف، بی اشتهایی یا بی خوابی رنج می برید. این واکنشها ممکن است توان حرکت کردن را از شما گرفته و درنتیجه دلیل موجهی برای مراقبت کردن از شما باشد. نشانه ی بارز اندوه، گریستن است؛ صرف نظر از آن که تا چه اندازه گریه می کنید و این کار را در خلوت خود یا در حضور دیگران انجام می دهید، تا حدی به جنسیت و زمینه ی فرهنگی شما بستگی دارد. با وجود این، کنترل کردن بیش از اندازه ی خود ممکن است عاقلانه نباشد، چون گریستن نوعی روش برخورد بدن برای کاهش تنش و اشک حاوی موادی است که از افسردگی می کاهد. شاید گریه کردن “نقطه ضعف ” به حساب آید، اما از نظر ساختار بدن سودمند است، ضمن آن که روبه رو شدن با مساله را برای بدنتان آسان تر خواهد ساخت.

با گذشت زمان ممکن است احساس خشم کنید. احساس خشم نسبت به آنچه موجب آن فقدان شده است، نسبت به کسانی که مسبب آن بوده اند و گاه حتی نسبت به آن کس یا آنچه از دست داده اید. این خشم نکته ای مثبت تلقی می شود، زیرا تاثیر همین خشم بر بدنتان است که به شما انرژی بیشتری می دهد و ادامه ی زندگی را برایتان ممکن می سازد.

اما چنانچه همه ی مراحل را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید، بدون توجه به آنکه بدنتان چه هنگام از بروز هر یک از این مراحل خبر می دهد، امکان رهایی کامل از این وضعیت کمتر خواهد بود، زیرا تأثیر جسمانی فقدان حتمی است. به طوری که بررسیها نشان می دهند افرادی که برای مثال همسرشان را از دست می دهند، توان کمتری برای مقابله با بیماریها دارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند و احتمال مرگ در اثر حمله ی قلبی در آنها بیشتر است. بنابراین وقتی سوگوار هستید، به نیازهای بدنتان توجه کنید، زیرا اندوه، جانکاه است و مرگ یک “قلب جراحت دیده” دیگر افسانه نیست.

با درست انجام دادن زبان بدن می توانیم انگیزه و احساس خوب را به دست بیاوریم . فقط انجامش دهید .

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید : رسیدن به حال خوب یا زبان بدن 

یک پیشنهاد خوب   آموزش زبان بدن قسمت پانزدهم

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب زبان بدن
کتاب زبان بدن