چگونه استخدام شویم ( فصل اول )

گام اول : تحقیق در مورد شغل انتخابی

قبل از انتخاب شغل بهتر است در مورد شغل مورد درخواست خود اطلاعات کسب نماییم. بدانیم دنبال چه چیزی هستم و در آینده می خواهیم هر روزمان را با چه کسب و کاری شروع کنیم . کسب و کار که ما شروع می کنیم می تواند تا اخر عمر عامل تلاش و پیشرفت ما باشد و گاه با یک انتخاب نادرست می توانیم هر روز که به سر کارمی رویم خود را سرزنش کنیم . انتخاب یک شغل مهمترین قسمت زندگی ما است که باید به دقت در مورد آن فکر کنیم. مثلا اگر برای استخدام در حرفه ای مانند کارشناس فروش اقدام می کنیم قبل از رفتن به جلسه در مورد این شغل تحقیق کنیم ،با اصطلاحات آن آشنا شویم ،با کسانی که در این حوزه کار می کنند صحبت کنیم ، وظایف کارشناس فروش را بدانیم ،در مورد آینده کاری کارشناس فروش و را های پیشرفت شغلی آن اطلاعات کسب کنیم ، در مورد مزایا و حقوق کارشناس فروش با دیگران صحبت کنیم .

 مهمترین سوالاتی که قبل از حضور در جلسه مصاحبه شغلی  پیش روی ماست این است که

آیا این شغل برای ما مناسب است ؟

 با روحیات و اخلاق کاری ما سازگار است ؟

 آیا می توانیم توانمندی های خود را در شغل مورد  نظر بروز دهیم ؟

و حتما قبل از رفتن به جلسه مصاحبه شغلی باید از خود بپرسیم. هر جوابی می تواند مسیر شغلی و زندگی ما را تغییر دهد .

برای تحقیق در مورد شغل می توانید به سراغ اینترنت و روزنامه ها بروید .

 

 

گام دوم : تحقیق در مورد شرکت مورد نظر

بهتر است در مورد شرکتی که می خواهید به آن مراجعه نمایید تحقیق کنید . سابقه ،نوع فعالیت ، تعداد شعب و……. اطلاعاتی است که می تواند شما را از دیگر رقبا یک قدم جلو بیاندازد . اگر شرکت مورد نظر وب سایت دارد حتما نگاهی به فعالیت های شرکت مورد نظر بیاندازید با نحوه کار شرکت آشنا شوید .در صورت امکان قبل از زمان مصاحبه به شرکت مراجعه نمایید و بروشور یا کاتالوگ شرکت را دریافت نمایید . می توانید از دوستان خود بخواهید که در این کار شما را یاری نمایند یا اینکه با تماس تلفنی از زمینه های فعالیت شرکت مطلع شوید . اینکار به شما کمک می کند که با اطمینان بیشتری شغل خود را انتخاب نماید و همچنین در طول مصاحبه شغلی مصاحبه کننده احساس خوبی نسبت به شما پیدا خواهد کرد . تحقیق در مورد شرکت و یا سازمان مورد نظر حتی می تواند با ورود به سازمان و گشت زدن در قسمت های مختلف همراه باشد اگر سازمان و یا شرکت انقدر بزرگ نیست که بتوان چنین کاری را در آن انجام دهید  می توانید با جستجوی نام شرکت در اینترنت به کسب اطلاعات در مورد آن اقدام نمایید. مثلا اطلاعاتی نظیر نام مدیرعامل ، سابقه شرکت ، رزومه اشخاص شاغل و ………… را می توان از وب سایت های اطلاعات شهری ( کتاب اول باماک و…… )  به دست آورد . 

مطلب پیشنهادی:  روشهاي مطالعه

 

گام سوم : آشنایی با اصطلاحات 

 

هر شغل دارای اصطلاحاتی تخصصی است که افراد زبده در آن شغل  این اصطلاحات را بیان می کنندو از آن برای پرسش و پاسخ سریع و کار آمد استفاده می کنند . بهتر است قبل از ورود به مصاحبه شغلی اصطلاحات مرتبط با آن شغل را یاد بگیرم تا در موقع مصاحبه معنی و مفهموم سوالات را بهتر درک نماییم . مثلا در مصاحبه شغلی کارشناس فروش امکان دارد در مورد هدف بازار و سهم بازار سوالاتی پرسیده شود شخص مصاحبه شونده باید با اصطلاحات مورد نیاز آشنایی داشته باشد و بتواند با اصطلاحات مناسب پاسخ سوالات را بدهد .

برای فهم و درک اصطلاحات هر شغل استفاده از مجلات تخصصی آن شغل می تواند مفید و کار آمد باشد لذا توصیه می شود مجلات اختصاصی در مورد آن شغل را مطالعه نمایید و با اطلاعات به روز آن شغل آشنا شوید .آشنای با اصطلاحات مورد نظر باعث می شود مدیر مصاحبه کننده حس خوبی نسبت به شما پیدا کند و خود شما اعتماد به نفس خوبی داشته باشید اینکار درصد مطالعه شما را به فرد نشان می دهد و شخص قطعا علاقه مند است از شما در شرکت و یا سازمان خود استفاده نماید .  در به کار بردن اصطلاحات دقت نماید شخصی که با شما مصاحبه می کند با تمام اصطلاحات آشنایی کامل دارد و یک استفاده نادرست باعث عدم پذیرش شما خواهد شد .

پیشنهاد می شود تا مفهوم و معنی اصطلاحی را نمی دانید از آن در جملات خود استفاده نکنید .ممکن است دردسر ساز شود .

مطلب پیشنهادی:  ثبت نام آخرین کارگاه آموزشی زبان بدن در سال 94 - دوره مقدماتی

 

گام چهارم : سر وقت رفتن

 

همه مدیران دوست دارند کارمندان سر وقت در محل کار حضور داشته باشند . شما با ورود سر وقت به مدیران نشان می دهید که به زمان اهمیت می دهید و مدیران می توانند به خوش قول بودن و سر وقت آمدن شما به محل کار اطمینان کنند . سر وقت رفتن به یک محل نشان از نظم فردی در امور دارد . منظم بودن برای مدیران اهمیت ویژه ای دارد مدیران کارمندان بی نظم و شلخته را دوست ندارند هرچند که خود مدیران داری همچین ویژگی های باشند . سعی کنید نیم ساعت و یا ربع زودتر سر قرار مصاحبه حاضر شوید این کار باعث می شود هم از استرس شما کاسته شود و هم با محیط سازگاری بیشتری داشته باشید علاوه بر آن تاثیر اینکار بر مدیران شگفت انگیز است . حتی بعد از ورود می توانید اعلام نماید که” ببخشید من عادت دارم اگر با کسی قرار می گزارم یک ربع زودتر سر قرار حاضر شوم  امیدوارم اینکار باعث ناراحتی شما نشود ” این جمله باعث می شود که فرد نسبت به منظم بودن شما آگاه شود و این را شیوه ی همیشگی شما بداند .

ساعت خود را نیم ساعت زودتر از همیشه کوک کنید و سعی کنید آن روز سحر خیز باشید تا همه کارهای خود را انجام دهید و با خیال راحت به مصاحبه شغلی خود برسید .

 

 

و ………………….

 

نویسنده : پویا ودایع

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
برای استفاده از کد QR می بایست گوشی خود را در مقابل این کد قرار داده تا لینک در گوشی شما نمایش داده شود QR Code For:  چگونه استخدام شویم ( فصل اول )
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *