رازهای زبان بدن

0
رازهای زبان بدنReviewed by پویا ودایع on Jul 1Rating:

رازهای زبان بدن

 

ما به این ها راز می گوییم زیرا به نظر می رسد تعداد کمی از افراد اهمیت آن ها را در زبان بدن درک می کنند. هر کدام از این ده راز که آورده شده اند نیاز به توضیح جامع و کاملی دارند ولی امیدواریم این صفحه آشنایی اولیه ای را ایجاد کند.

رفتار آیینه ای

در این تکنیک شما به صورت آگاهانه از زبان بدن خود استفاده می کنید تا حرکات و ژست های ناآگاهانه دیگران را آیینه کنید ، به شکلی ظریف که آن ها در سطح خودآگاه خود متوجه آن نمی شوند. این زبان بدن شامل ژست ها، اصوات ، سرعت تنفس، حالت بدن،  میزان توجه و مراقبت و حتی حالات چهره می شود.بسیار اهمیت دارد که شما حرکات آن ها تقلید محض نکنید زیرا به سرعت مشخص می شود. فنی که باید به کار ببرید این است که ده ثانیه بعد از آن ها از حالت ها و ژست های زبان بدن مشابه آن ها استفاده کنید.این کار سخت تر از آن چیزی است که به نظر می رسد و برای این که این کار را به راحتی و به صورت طبیعی انجام دهید نیاز به تمرین دارید. آیینه کردن راز مهمی است زیرا به صورت طبیعی وقتی رخ می دهد که افراد در حال ساختن یک تفاهم و نوافق مثبت بین یکدیگر هستند و می توان با استفاده از انجام این کار از روی قصد، پیام تشویق کننده ای را ارسال کرد که رابطه در حال ایجاد را تقویت می کند.

طبق گفته متخصصین NLP  (برنامه ریزی عصبی-کلامی)، این تکنیک در طرفی که شما در حال ارتباط با او هستید اطمینان و محبت ایجاد می کند.اگر شما ژست هایی را در طرف مقابل ببینید که طرف مقابل تا حالا استفاده نکرده و به صورت ناخودآگاه در حال استفاده از آن ها در تقلید از شماست، به وضوح می توانید موفقیت رفتار آیینه  ای را مشاهده کنید.این زمانی است، که شما می توانید خواسته ها و مقاصد خود را بیان کنید در حالی که بیشترین احتمال وجود دارد تا طرف مقابل با شما موافق باشد.رفتار آیینه ای به صورت خودآگاه و ناخودآگاه اغلب در موقعیت های رمانتیک و تجاری رخ میدهد که ارتباطی که در حال شکل گیری است برای به موفقیت رسیدن تلاش ها حیاتی است.

ما تصمیم گرفتیم این تکنیک را آزمایش کنیم و ببینیم آیا واقعا کار می کند. در چندین موقعیت اجتماعی از آن استفاده کردیم و از روی قصد حرکات افرادی که ملاقات می کردیم را آیینه کردیم.در همه آن ها ارتباط به خوبی پیش رفت و تفاهم مثبتی شکل گرفت. در همان تعداد موقعیت سعی کردیم،با ظرافت، حالات و ژست هایی متضاد با افرادی که با آن ها رو به رو می شدیم نشان دهیم.درهمه موارد ارتباط ناخوشایندی شکل می گرفت و در هر چهار مورد از پنج مورد فردی که در حال ارتباط با او بودیم به سرعت سعی می کرد ارتباط را ترک کند.

 

فرم بدن ( مفاهیم زبان بدن  )

شکل و شرایط بدن شما پیامی ارسال میکند با این معنا که شما آن را می خواهید یا نمی خواهید. از لحاظ اجتماعی و سیاسی قضاوت کردن در مورد افراد بر اساس فرم بدن آن ها کاری نادرست شناخته می شود و این جنبه ارتباط غیرکلامی، اغلب در تدریس یا توصیف ها نادیده گرفته می شود.در حالیکه در واقعیت این گونه نیست.

راز این است: انسان ها به صورت خودآگاه و ناخودآگاه از این طریق در مورد دیگران قضاوت می کنند. این که وانمود کنیم این گونه نیست باعث نمی شود که این گونه نباشد. اگر شما فردی بسیار چاق ببینید اغلب(نه همیشه) این تصور را می کنید که او احتمالا زیاد غذا می خورد و کم ورزش می کند.بعضی اوقات این افراد در فریب دادن خود و دیگران استاد هستند. احتمالا شنیده اید که فردی می گوید”من مثل یک پرنده غذا می خورم ولی وزنم دائما در حال بالا رفتن است”،در حقیقت، در بسیاری از موارد آن ها مانند پرنده غذا می خورند – مثل لاشخورها. منظور واقعی آن ها این است،”من وقتی دیگران به من نگاه می کنند مانند یک پرنده کوچک غذا می خورم ولی وقتی تنها هستم خیلی دوست دارم شش پیتزا و یک کیک بزرگ برای شام بخورم.”

دکترها اغلب ترجیح می دهند به نتایج آزمایشات فیزیکی اعتماد کنند تا این که به چیزهایی که بیمار می گوید.کسی که ماهیچه های خوش فرم و فیزیک مناسبی دارم احتمالا از انضباط فردی خوبی برخوردار است.کسی که شانه های بازتر و کمر نازک تری دارد احتمالا مطمئن تر است. افراد چاق معمولا از لحاظ فیزیکی تنبل هستند. افراد قد بلندتر ناکامی و ناامیدی را کمتر نشان می دهند.البته باورهای غلط زیادی هم وجود دارند. هیچ دلیلی وجود ندارد که موقرمز ها تندمزاج تر باشند یا افراد با ابروهای پرپشت غیرقابل اعتماد باشند. با این حال ما در مورد افراد بر اساس ظاهر آن ها قضاوت می کنیم. بعضی اوقات پیام ها در طول زمان تغییر می کنند.این هم درست است که زماین که غذا کم و گران بود وزن زیاد نشان دهنده موفقیت و ثروت بود.این هم درست است که اکثر مقامات اجرایی در سطح بالای یک شرکت وزن زیادی دارند. به همه این ها، تناسب اندام در حال تبدیل شدن به نماد موفقیت است.

زبان بدن شخصی/ گفته های حالات

بعضی زبان های بدن، مخصوص یک فرد و نه یک گروه یا جامعه هستند. این ویژگی به عنوان یک پاسخ به احساسات آن ها است که شباهتی به رفتار عموم ندارد. به عنوان مثال، بیشتر مردم هنگام دروغ گفتن لب ها یا بینی خود را لمس می کنند. در مورد یک پسر بچه خاص امکان دارد او همیشه دست راست خود را در جیب عقب خود کند.(شاید به خاطر اینکه از دست زدن به صورت خود اجتناب کند).وقتی شما روی معنای حرکات بدن کار می کنید، این برای خواندن زبان بدن یک شخص خاص خیلی مفید است. به این ها اغلب “گفته های شخصی” می گویند. تقریبا همه این گفته های شخصی را دارند و در بیشتر مواقع هنگامی که از آن ها در مقابل مااستفاده می کنند از وجود آنها بی خبرند.

یک مسئول ارشد اجرایی شرکتی خاص ممکن است همیشه وقتی از چیزی که به او می گویند عصبانی شود نوک بینی خود را

بخاراند.

یک زن ممکن است وقتی از غذایی که برای او سرو شده راضی نباشد شروع به بو کشیدن کند.

شاید غیر معمول ترین مثال دختری در دانشگاه باشد.دوست او متوجه شد که هنگامی که او از لحاظ جنسی برانگیخته می شد اقدام به مالیدن لاله گوش چپ خود با دست راست خود می کرد.در بازی پوکر، حرفه ها اغلب به رفتار طرف مقابل دقت می کنند تا ببینند آیا  زبان بدن شخصی خود را دارند که بتواند به آنها “بگوید” آیا این افراد کارت های خوبی در دست خود دارند یا خیر.

محیط و زبان بدن

محیط ، تاثیر قابل اندازه گیری روی زبان بدن و شکل نمایش و دیده شدن آن دارد. مردمک های گشاد شده به برانگیختگی مربوط می شوند. اگر چه ، مردمک ها در هنگام تاریکی هم گشاد می شوند. به همین دلیل نور شمع با موقعیت های عاشقانه گره خورده است. در یک مطالعه روی تماشاگران تئاتر مشخص شد وقتی تماشاگران روی صندلی های راحت تری نشسته باشند، بازیگران بهتر بازی می کنند.دلیل این امر این است که اگر صندلی ها ناراحت باشند تماشاگران روی صندلی بی قرار هستند و به شکل ناهنجاری روی صندلی می نشینند. حتی بعضی با حالتی خشن و دست به سینه می نشینند. بازیگران روی صحنه این زبان بدن منفی را می بینند و روی اعتماد به نفس آن ها تاثیر می گذارد. اگرچه این زبان بدن منفی به دلیل صندلی های ناراحت بوده ولی به هر حال روی بازیگران و سایر تماشاگران تاثیر خود را می گذارد اگر چه هدف این زبان بدن آن ها نیست.

حقیقت این است که مردم توسط زبان بدن به محیط اطراف خود پاسخ می دهند. آدم ها وقتی حالت دفاعی دارند بازوهای خود را یه صورت ضربدری روی سینه قرار می دهند،البته در سرما هم این کار را می کنند.  مالکین بارها و میخانه ها دوست دارند میهمانان آن ها وقتی برای صرف نوشیدنی بیرون می روند راحت باشند. آن ها دوست ندارند افرادی را ببینند که در گوشه کنار دست به سینه ایستاده اند. به همین علت صاحبین بارها از گرم و پذیرا بودن این مکان ها اطمینان حاصل پیدا می کنند.

نقشه های صورت ( مفاهیم زبان بدن  )

زمانی که ما می خندیم، اخم می کنیم یا از حالات چهره دیگر استفاده می کنیم، پوست صورت ما حرکت می کند و خطوطی در آن ایجاد می شود. در افراد جوان به دلیل خاصیت ارتجاعی پوست موقع تغییر حالت این خطوط ناپدید می شوند. وقتی سن افراد بالاتر می رود و خاصیت ارتجاعی پوست کاهش پیدا می کند، خطوطی روی صورت شکل می گیرند و این خطوط نشان دهنده حالات چهره ای است که فرد بیشتر از آن ها استفاده کرده است. بنابراین یک زن با چروک های عمودی دهان احتمالا در بیشتر مواقع لب های خود را غنچه می کرده است، که حالتی برای نشان دادن عدم موافقت است. یک مرد با خطوط عمیق در پیشانی که به دلیل اخم کردن به وجود آمده اند بیشتر زندگی خود را در نگرانی گذرانده است. یک فرد متخصص در خواندن نقشه صورت می تواند معنای خطوط مختلف روی صورت را به خوبی تفسیرکند.

 

یک راز سر به مهر پیشگوهایی که از آینده شما می گویند این است که آن ها این چیزها را با نگاه کردن به خطوط چهره شما و نه با نگاه کردن به یک گوی شیشه ای می گویند. این خطوط خیلی چیزها در مورد شخصیت و حالات ذهنی شما می گویند. بنابراین به فردی با خطوط مشخص خنده اطراف چشم او می توان گفت : “تو بیشتر عمر خود را شاده بوده ای و از این به بعد هم شاد خواهی بود.”خواندن خطوط چهره افرادکار سختی است و به تمرین زیاد احتیاج دارد و این در حالیست که مراجع کمی در این مورد وجود دارد.

زبان عنوان تجاری (برند)

تجارت های بزرگ در دهه های گذشته میلیاردها دلار خرج متقاعد کردن مردم برای خرید محصولات خود کرده اند.در بسیاری از موارد آن ها این کار را با ساخت برندهایی که مردم دوست دارند خود را به آن ها مرتبط کنند انجام داده اند. این برندها همراه خود ارزش هایی را تبلیغ می کنند. برای مدت زیادی کوکاکولا ارزش های خود را با عنوان “بامزه و خانواده” مطرح کرد و در همین زمان پپسی در حال مطرح کردن ارزش های “جسور و هیجان انگیز” بود.اگرچه مردم ادعا کردند که نوشیدنی کولای خود را بر اساس طمع آن انتخاب کرده اند، بیشتر مردم نوشیدنی خود را بر اساس عادت و ارزش برند خریداری می کردند. در نتیجه کودکان آمریکایی پپسی خریدند و مادران آمریکایی کوکاکولا خریدند.

تقریبا همه برندهای اصلی از این چنین ارزش هایی استفاده کرده اند و محصولاتی که ما می خریم می تواند نشان دهنده شخصیت ما باشد.  به طور مثال افرادی که کفش های “جیمی چو” را می خرند، به خاطر کیفیت آن می خرند … اما آن ها این کفش ها را انتخاب می کنند زیرا علاوه بر خوب بودن آن ها پوشیدن این کفش ها به دیگرانی که مد روز را می دانند این پیام را می دهد که من طبق مد پوشیده ام. برای سایر چیزها مانند ساعت،جواهرات،جاروبرقی ها، سیگار،لباس،کیف دستی،خودکار و اتومبیل نیز این چنین است. برای مثال، ماشین های اسپرت توسط افراد ماجراجو انتخاب می شوند. یک علم ساختگی با جزئیات زیاد در این مورد وجود دارد، اما در سطح زندگی روزمره همه ما تصمیمات خودآگاه و ناخودآگاهی بر پایه نحوه خرید افراد، به عنوان منبع ورودی اطلاعات ،در مورد آن ها می گیریم.

 

 

جادوی همانند سازی در زبان بدن

شبیه افراد مشهور بودن مزایایی دارد و کمترین فایده آن این است که شما مرکز توجه می شوید.وقتی جوانا لامبلی نقش پوردی را در سریال پربیننده سال ۱۹۷۰ تلویزیون آمریکا “انتقام گیرندگان جدید” بازی کرد، مدل موی متفاوتی داشت که مردم تا آن زمان ندیده بودند.  او به سرعت لقب “پوردی باب” گرفت و در عرض چند هفته، زنان در سرتاسر انگلستان مدل مویی شبیه به او کوتاه کردند. شاهزاده دیانا نیز مدل مویی متفاوت داشت که مردم آن را دوست داشتند و بسیاری شبیه به او موهای خود را کوتاه می کردند.حقیقت این است که شبیه یک آدم مشهور بودن به نظر می رسد بعضی از ویژگی های مشهور او را انتقال می دهد.همچنین شبیه به فرد مشهور بودن باعث می شود بعضی از استعدادهای او را نیز به وی نسبت دهند.

در زمینه زبان بدن می توان با تقلید شخصیت فرد مشهور به شکل خاصی به نظر رسید.در طول سال ها هزاران مرد سعی کرده اند تا لهجه خاص و جذاب “سین کانری” را تقلید کنند و بسیاری زنان ، به سختی موهای خود را به فرم بلوند و سیخ درآورده اند تا شبیه “جنیفر آنیتسن” شوند. در واقع ، زمانی حدود سال ۲۰۰۴ یک مرد می توانست به هریک از باشگاه های شبانه در منهتن برود و به راحتی برای این فکر که دنیا توسط بیگانه هایی که به سرعت هر زنی را  تبدیل به یک کپی از خانم آنیتسن می کنند تسخیر شده است بخشیده شود.

 

راز اینجاست … اگر می خواهید به شکل خاصی شناخته شوید یک شخصیت مشهور را پیدا کنید که مشخصه هایی که شما دوست دارید داشته باشد و راهی پیدا کنید که شبیه او شوید. سعی کنید و واقع بین باشید. اگر آن ها قدبلند و بلوند هستند و شما قدکوتاه و تیره هستید باید فرد دیگری را برای شبیه او شدن انتخاب کنید. واقعا عجیب است ولی این شیوه درست کار می کند.(سعی خودتان را بکنید ولی از عمل جراحی پلاستیک اجتناب کنید!)

کلیشه های انتخابی

این دو قسمت دارد – چه کار انجام دهیم و مواظب چه چیز باشیم. کلیشه کردن انتخابی راه رایجی است که بیشتر افراد در عکس العمل به افرادی که شبیه یک دسته از آدم ها هستند انجام می دهند. برای مثال، شما مردی را در لباس سفید آزمایشگاه می بینید که عینک دارد و گوشی طبی درون جیب خود گذاشته است، به صورت ناخودآگاه فکر می کنید او یک دکتر است، کسی که شما به او اعتماد دارید. اما اگر دکتر نبود چه؟ ما این جنبه از زبان بدن را آزمایش کردیم.

تحقیق در مورد زبان بدن  : در نوامبر ۲۰۰۸ یکی از اعضای گروه روپوش سفیدی به همران گوشی طبی قرض کرد و عینک زد. سپس وارد یک بیمارستان عمومی مهم شد در حالیکه یک کیف در یک دست و در دست دیگر تعدادی برگه به همراه داشت.هیچ کس جلوی او را نگرفت.مامورین امنیتی حتی به او لبخند زدند و گفتند “عصر بخیر آقا”.هیچ کس حتی به کارت شناسایی او که به لباس او سنجاق شده بود نگاه نکرد. چون اگر کسی نگاه می کرد متوجه می شد که او عضو یک باشگاه ورزشی معروف است. آنها بررسی نکردند زیرا او شبیه این دسته یعنی پزشکان بود.

کلیشه هاقدرتمندهستند.آتشنشانها،افسران پلیس،نیروهای امنیتی،دکترها،سربازها،مسئولین اجرایی شرکت،معلمین،دانشمندان،خلبانان،پرستاران،خانه دار ها تنها نمونه های کمی از افرادی هستند که ظاهر کلیشه ای دارند. بیشتر افراد به شما بر اساس شکلی که ظاهر می شوید عکس العمل نشان می دهند. همان فردی که ظاهر خود را شبیه پزشک کرده بود این بار شبیه یک ولگرد لباس پوشید و سعی کرد وارد یک رستوران محبوب در لندن شود. طبق انتظار، آن ها او را بیرون انداختند. او همان مرد بود فقط کلیشه متفاوت بود.

به عنوان انسان طبیعی است که به یک کلیشه اعتقاد پیدا کنیم حتی اگر برای ما مشخص باشد که این تاثیر آموزه های فرهنگی است.این یک هشدار است. یک روپوش سفید همیشه معنی پزشک بودن نمی دهد. یک دامن کوتاه و پاره همیشه معنی فاحشه بودن نمی دهد.راز این است: مردم به شما بر اساس کلیشه ای که ارائه می دهید عکس العمل نشان می دهند.اگر شما می خواهید به شکلی خاص شناخته شوید خود را آماده کنید تا شبیه یک دسته از افراد شوید.در واقع همه تا حدی بازیگر هستند.

نشانه های زبان بدن

تورم زیر چشمان شما،ناخن های ارغوانی،خال ها ، حالت مو، رنگ پوست،کچلی،جوش صورت و … همه از علامت های بدن هستند.این چیزها علامت هایی هستند که به پزشکان و همه افراد دیگر در مورد وضعیت فیزیکی شما چیزهای زیادی می گویند.

راز این است که این زبان بدن در پایه ای ترین شکل آن است و به همین خاطر اغلب از آن غفلت می شود.همه این نشانگر ها به دیگران درباره ما می گویند.یک رنگ پوست رنگ رفته می تواند نشان دهنده زمان زیاد در محیط بسته بودن دارد. ناخن ارغوانی ممکن است نشان دهنده گردش خون ضعیف باشد. برتری یک پا به پای دیگر یا لنگیدن ممکن است نشان دهنده مشکلات استخوانی یا آسیب دیدگی باشد.تورم زیر چشم ها می تواند نشانه بی خوابی باشد.نقرس به خوبی نشان دهنده مصرف بیش از حد الکل است. بدن های ما نمایشگر سبک زندگی و سلامتی ما هستند.در سطح خود آگاه و ناخودآگاه توسط دیگر مردم مورد توجه قرار می گیرند.بنابراین این طبیعت انسان است که سعی می کند این علامت ها را پنهان کند. آرایش غرور جوانی را پنهان می کند، بوتاکس پوست را جوان می کند و برگه های خیار حتی به صورت موقت پف زیر چشم را می خواباند.این مهم است که عجولانه نتیجه گیری نکنیم ولی به همان اندازه مهم است که به خودمان و دیگران توجه کنیم.

ما می توانیم خیلی چیزها در مورد یک فرد، تنها از طریق مشاهده علامت های بدنی او به شکل هدفمند یاد بگیریم.به یک مثال خوب دقت کنید. پس از سال ها کار در یک محیط پر استرس کارمندان یک رئیس شرکت متوجه شدند که هر زمان که او عصبانی می شود مردمک یکی از چشمانش بزرگتر و دیگری کوچکتر می شود. به نظر می رسید با گذشت زمان او در حال بی منطق شدن در تصمیم گیری های خود است.بالاخره یک فرد شجاع موضوع چشمان را به او گفت و او آن ها را بررسی کرد. پزشکان متوجه وجود یک تومور در مغز او شدند. در حال حاضر حال او خوب است… باید از بدن او به خاطر این که اعلام کرد که مشکلی دارد تشکر کرد.نکته اینجاست که به ورای بدیهیات و چیزهایی که عادت به دیدن آن ها داشتیم نگاه کنیم. با تمرین ما می توانیم چیزهایی را ببینیم که دیگران نمی توانند ببینند.

زبان بدن مسری زبان بدن رازهای زبان بدن

زبان بدن مسری / زبان MOB

مطالعات روی “تاثیر آیینه ای ” به وضوح نشان داده است که مردم اغلب به صورت ناخودآگاه زبان بدن افراد دیگر را در یک رابطه یک به یک تقلید می کنند.تاثیر مشابهی نیز در گروه ها رخ می دهد.وقتی شما در میان جمع زیادی باشید که در حال خنده هستند، با احتمال بیشتری شما نیز می خندید.اگر شما وارد اتاقی شوید که افراد در آن به حالت تهاجمی دستان خود روی سینه قفل کرده اند شما نیز احتمالا با یک احساس تدافعی همین کار را خواهید کرد. راز این است که هر چه یک گروه یک نوع زبان بدن خاص را بیشتر به نمایش بگذارد، با احتمال بیشتری آن ها دریافت ها و رفتار فیزیکی یکدیگر را تقویت میکنند. این یک مولفه حیاتی ارتباط است که کاربردهای بسیار عملی دارد. برای نمونه: اگر شما دوست دارید از یک شب عاشقانه لذت ببرید، احتمال موفقیت شما در مکانی که افراد دیگر نیز رفتار عاشقانه از خود بروز می دهند بیشتر است.علت یان امر آن است که زبان بدن مسری است.برای اثبات این حرف کافیست مسابقات ورزشی،مهمانی ها، باشگاه های شبانه و راهپیمایی و تظاهرات را تصورکنید. واضح ترین مثال دست زدن است، یک فرد شروع به دست زدن می کند و شما متوجه می شوید که درحال دست زدن هستید. هر چه تعداد افرادی بیشتری دست بزنند احتمال ملحق شدن شما به آن ها بیشتر است.

 


حجم:
گوینده:
دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  رازهای زبان بدن

شما همچنین ممکن است مانند سایر مقالات این نویسنده

انصراف از پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد ویژه "چگونه با هر کسی ارتباط بگیریم؟"توضیحات بیشتر + خرید
+ +
دانلود فایل شناخت دروغ از طریق زبان بدن
اگر دوست دارید از حالت چهره و حرکات فرد بفهمید که او راست می گوید یا دروغ,کافیست ایمیل خود را وارد کنید تا فایل ۱۰ دقیقه ویدیویی که پویا ودایع در آن توضیح می دهد را به صورت رایگان دریافت کنید
قول می دهیم ایمیل های نامربوط به شما ارسال نکنیم