آموزش سخنرانی قسمت پنجم

0
آموزش سخنرانی قسمت پنجمReviewed by پویا ودایع on Oct 27Rating:

آموزش سخنرانی قسمت پنجم

 

 

از پاورپوینت به عنوان یک ابزار استفاده کنید و به انتخابهای دیگر توجه کنید.

پاور پوینت بیان بدی دارد: همانطور که در بین عامه می گویند “مرگ بر پاورپوینت”. من معتقدم مشکل در خود ابزار نیست بلکه در نحوه ی کار سخنران با آن است.

به کلمه ی “ابزار” دقت کنید. یک نرم افزار، کار سخنرانی را انجام نمی دهد؛ آن صرفاً ابزاری برای شما است که پیامتان را بهتر برسانید.

می توانید هر جور که دلتان بخواهد از آن استفاده کنید. و احتمالاً می خواهید از بزرگترین اشتباهاتی که موقع تهیه یک پاورپوینت رخ می دهند اجتناب کنید.

ما همه این مشکلات را دیده ایم. انیمیشن برای بدون تشنج: اعتیاد به استفاده از نقاط تیره برای جزئیات؛ یک پاراگراف ۲۰۰ کلمه ای کل اسلاید را پر می کند؛ نمودارهایی با صدها عدد، که بعضی اوقات عددها به دلیل زیاد بودن در دو خط نوشته می شوند و یک فایل ۵۷ اسلایدی که سخنران باید در ۱۵ دقیقه آنرا بیان کند و بعد از ۳۰ دقیقه می گوید، “خوب به دلیل ضیق وقت از این اسلاید می گذریم.” (هوممم اگر می تونستی ازش بگذری چرا گذاشتی تو فایل…؟)

برای آنهایی که از پاور پوینت نفرت دارند، یا دنبال ارائه ی یک سخنرانی با خلاقیت ویژه هستند، می توانید از جایگزین های هوشمندانه ای استفاده کنید. یک سری از جداول دست نوشته می تواند ابزار قوی ای برای ارتباط برقرار کردن باشد، مخصوصاً اگر قبل از آمدن حاضرین، آنها را بر دیوار آویزان کرده باشید. این کار یا شیوه شنوندگان را قادر می سازد تا بر مبنای منطق شما به جلو و عقب بروند و همچنین با شما نتیجه گیری کنند.

اگر شما واقعاً ماجراجو هستید، نصب چند تصویر به دیوار با سوزن و صحبت کردن در مورد آنها می تواند تا مدتهای طولانی در اذهان باقی بماند.

روش دیگری به نام Prezi.com وجود دارد. این یک ابزار خلاق آنلاین است که به شما کمک می کند تا بیشتر از یک پیام بر مبنای بازبینی را به مخاطب منتقل کنید. اگر حیطه ی کاری شما فروش است، Clearslide.com را امتحان کنید که یک ابزار استثنایی برای سخنرانی درباره فروش است.

استفاده از یک چیز متفاوت، پیامی از اراده ی شما برای غیر معمول بودنتان را می رساند. اگر این چیزی است که می خواهید منتقل کنید، و اعتماد به نفس انجامش را در خود حس می کنید، به پیش بتازید. هر چند حدود ۹۰٪ از سخنرانی ها با استفاده از اسلایدهای قدیمی و خوب پاورپوینت انجام می شوند.

بنابراین توصیه من این است: تا زمانی که به اعتماد به نفس لازم برای ارائه نرسیده اید، از همان روشهای استاندارد استفاده کنید. اگر چند قانون اساسی را در مورد ساختن فایل پاورپوینت بدانید (که به آن خواهیم پرداخت)، این دقیقاً همان چیزی است که شنوندگان به آن عادت کرده اند و می توانید کاری کنید که در مورد شما هم جواب دهد.

یک مفهوم هست که باید در موردش فکر کنید، هرچند، قبل از اینکه شروع به ارائه عبارات و تصاویر در پایین صفحه بنماییم.

سه نکته را به خاطر بسپارید:

۱- پاورپوینت محیطِ عمومی ارائه سخنرانی است. بعنوان ابزاری برای رساندن مطلبنان از آن استفاده کنید نه به عنوان خود پیام

۲- به ابزارهای دیگر در صورتی که اعتماد به نفس استفاده از آنها در مقابل یک گروه را دارید توجه کنید.

۳- Prezi.com یا جداول ساده موارد جایگزین دیگری هستند.

 

 از قدرت سه استفاده کنید

یک اعجاز قطعی در مورد عدد سه وجود دارد.

به نظر می رسد هیچ توضیح عقلی وجود نداشته باشد. اما آنقدر در موارد واقعی اتفاق افتاده که نمی توانیم نادیده بگیریمش.

وقتی Cicero در حال تکمیل هنر سخنوری در رم باستان بود، عبارت لاتین “omne trium perfectum” کلید او بود- که به معنای “هر چیزی که سه تا باشد کامل است” می باشد.  Lincolnدر Gettysburg گفته “دولتی از طریق مردم، برای مردم و از مردم.”

از این رو، عدد سه مهم بود. این صرفاً متقاعد کننده تر است، اینطور نیست؟ و اینجا مثالهای بیشتری وجود دارد.

آماده، حاضر، حرکت! “نور، صدا، حرکت! Veni, Vidi, Vici (آمدم، دیدم، شکست دادم)

سه موش کور، سه تفنگدار، سه دست نشانده.

“سه چیز نمی توانند تا ابد مخفی بمانند: خورشید، ماه و حقیقت.” بودا

“من همه چیز را یک بار امتحان می کنم، اگر خوشم آمد دو بار امتحان می کنم و برای اینکه مطمئن شوم سه بار”.

“سه نوع دروغ وجود دارد: دروغها، دروغهای لعنتی و آمار.”

حال چگونه می توانیم این را به سخنرانی تعمیم دهیم؟ ساده است.

هیچگاه بیش از سه گونه از اطلاعات را در آن واحد در مقابل تماشاگرت قرار نده.

باورش سخت است که بتوان کار پر جزئیاتتان را به چنین روش ساده ای بیان کرد. اما تقسیم مطالب به بخشهای سه گانه، روشی مؤثر است برای اطمینان از اینکه تماشاگران پیغامتان را به خاطر می سپارند.

خبر خوب: شما می توانید هرکدام از سه بخش خود را به سه بخش مجزای دیگر تقسیم کنید. این یک مثال است؛

شما دارید در مورد فروش یک محصول بخصوص سخنرانی می کنید و از مدیریت می خواهید پول و انرژی بیشتری برای بازاریابی و برد دوباره سرمایه گذاری کند؛

  • پیام کلیدی شما: ما باید روی محصول Z سرمایه گذاری کنیم.
  • داستان شما:
    • بازار این محصول در حال پیشرفت است،
    • هرچند سهام بازار به قوت چیزی که هدف ما بوده نیست.
    • می توانیم با سرمایه گذاری بیشتر، بازگشت سرمایه بیشتری داشته باشیم.
  • بحث شما:
    • ٪۶۰ بازار در ۳ کشور است.
    • اگر ما ۵٪ سهم بازار را در هر کشور داشته باشیم، به هدف اروپایی خود رسیده ایم.
    • هزینه ی این سرمایه گذاری X خواهد بود.

این تضمین وجود دارد که اگر به قدرت سه بچسبید، سخنرانیهایتان بیشتر در اذهان می مانند، برانگیزاننده تر خواهند بود و قدردانی بیشتری از آنها می شود.

 

سه چیز را به خاطر بسپارید:

۱- از قدرت سه بهره ببرید.

۲- در آن واحد حداکثر ۳ جزء از اطلاعات را به بیننده نشان دهید.

۳- می توانید سه زیر موضوع را به هر کدام از سه موضوعتان اضافه کنید.

 

ما همه این مشکلات را دیده ایم. انیمیشن برای بدون تشنج: اعتیاد به استفاده از نقاط تیره برای جزئیات؛ یک پاراگراف ۲۰۰ کلمه ای کل اسلاید را پر می کند؛ نمودارهایی با صدها عدد، که بعضی اوقات عددها به دلیل زیاد بودن در دو خط نوشته می شوند و یک فایل ۵۷ اسلایدی که سخنران باید در ۱۵ دقیقه آنرا بیان کند و بعد از ۳۰ دقیقه می گوید، “خوب به دلیل ضیق وقت از این اسلاید می گذریم.” (هوممم اگر می تونستی ازش بگذری چرا گذاشتی تو فایل…؟)

برای آنهایی که از پاور پوینت نفرت دارند، یا دنبال ارائه ی یک سخنرانی با خلاقیت ویژه هستند، می توانید از جایگزین های هوشمندانه ای استفاده کنید. یک سری از جداول دست نوشته می تواند ابزار قوی ای برای ارتباط برقرار کردن باشد، مخصوصاً اگر قبل از آمدن حاضرین، آنها را بر دیوار آویزان کرده باشید. این کار یا شیوه شنوندگان را قادر می سازد تا بر مبنای منطق شما به جلو و عقب بروند و همچنین با شما نتیجه گیری کنند.

اگر شما واقعاً ماجراجو هستید، نصب چند تصویر به دیوار با سوزن و صحبت کردن در مورد آنها می تواند تا مدتهای طولانی در اذهان باقی بماند.

روش دیگری به نام Prezi.com وجود دارد. این یک ابزار خلاق آنلاین است که به شما کمک می کند تا بیشتر از یک پیام بر مبنای بازبینی را به مخاطب منتقل کنید. اگر حیطه ی کاری شما فروش است، Clearslide.com را امتحان کنید که یک ابزار استثنایی برای سخنرانی درباره فروش است.

استفاده از یک چیز متفاوت، پیامی از اراده ی شما برای غیر معمول بودنتان را می رساند. اگر این چیزی است که می خواهید منتقل کنید، و اعتماد به نفس انجامش را در خود حس می کنید، به پیش بتازید. هر چند حدود ۹۰٪ از سخنرانی ها با استفاده از اسلایدهای قدیمی و خوب پاورپوینت انجام می شوند.

بنابراین توصیه من این است: تا زمانی که به اعتماد به نفس لازم برای ارائه نرسیده اید، از همان روشهای استاندارد استفاده کنید. اگر چند قانون اساسی را در مورد ساختن فایل پاورپوینت بدانید (که به آن خواهیم پرداخت)، این دقیقاً همان چیزی است که شنوندگان به آن عادت کرده اند و می توانید کاری کنید که در مورد شما هم جواب دهد.

یک مفهوم هست که باید در موردش فکر کنید، هرچند، قبل از اینکه شروع به ارائه عبارات و تصاویر در پایین صفحه بنماییم.

سه نکته را به خاطر بسپارید:

۱- پاورپوینت محیطِ عمومی ارائه سخنرانی است. بعنوان ابزاری برای رساندن مطلبنان از آن استفاده کنید نه به عنوان خود پیام

۲- به ابزارهای دیگر در صورتی که اعتماد به نفس استفاده از آنها در مقابل یک گروه را دارید توجه کنید.

۳- Prezi.com یا جداول ساده موارد جایگزین دیگری هستند.

سخنرانی-اموزش سخنرانی آموزش سخنرانی قسمت پنجم

 از قدرت سه در سخنرانی خودتان استفاده کنیدیک اعجاز قطعی در مورد عدد سه وجود دارد.

به نظر می رسد هیچ توضیح عقلی وجود نداشته باشد. اما آنقدر در موارد واقعی اتفاق افتاده که نمی توانیم نادیده بگیریمش.

وقتی Cicero در حال تکمیل هنر سخنوری در رم باستان بود، عبارت لاتین “omne trium perfectum” کلید او بود- که به معنای “هر چیزی که سه تا باشد کامل است” می باشد.  Lincolnدر Gettysburg گفته “دولتی از طریق مردم، برای مردم و از مردم.”

از این رو، عدد سه مهم بود. این صرفاً متقاعد کننده تر است، اینطور نیست؟ و اینجا مثالهای بیشتری وجود دارد.

آماده، حاضر، حرکت! “نور، صدا، حرکت! Veni, Vidi, Vici (آمدم، دیدم، شکست دادم)

سه موش کور، سه تفنگدار، سه دست نشانده.

“سه چیز نمی توانند تا ابد مخفی بمانند: خورشید، ماه و حقیقت.” بودا

“من همه چیز را یک بار امتحان می کنم، اگر خوشم آمد دو بار امتحان می کنم و برای اینکه مطمئن شوم سه بار”.

“سه نوع دروغ وجود دارد: دروغها، دروغهای لعنتی و آمار.”

حال چگونه می توانیم این را به سخنرانی تعمیم دهیم؟ ساده است.

هیچگاه بیش از سه گونه از اطلاعات را در آن واحد در مقابل تماشاگرت قرار نده.

باورش سخت است که بتوان کار پر جزئیاتتان را به چنین روش ساده ای بیان کرد. اما تقسیم مطالب به بخشهای سه گانه، روشی مؤثر است برای اطمینان از اینکه تماشاگران پیغامتان را به خاطر می سپارند.

خبر خوب: شما می توانید هرکدام از سه بخش خود را به سه بخش مجزای دیگر تقسیم کنید. این یک مثال است؛

شما دارید در مورد فروش یک محصول بخصوص سخنرانی می کنید و از مدیریت می خواهید پول و انرژی بیشتری برای بازاریابی و برد دوباره سرمایه گذاری کند؛

  • پیام کلیدی شما: ما باید روی محصول Z سرمایه گذاری کنیم.
  • داستان شما:
    • بازار این محصول در حال پیشرفت است،
    • هرچند سهام بازار به قوت چیزی که هدف ما بوده نیست.
    • می توانیم با سرمایه گذاری بیشتر، بازگشت سرمایه بیشتری داشته باشیم.
  • بحث شما:
    • ٪۶۰ بازار در ۳ کشور است.
    • اگر ما ۵٪ سهم بازار را در هر کشور داشته باشیم، به هدف اروپایی خود رسیده ایم.
    • هزینه ی این سرمایه گذاری X خواهد بود.

این تضمین وجود دارد که اگر به قدرت سه بچسبید، سخنرانیهایتان بیشتر در اذهان می مانند، برانگیزاننده تر خواهند بود و قدردانی بیشتری از آنها می شود.

سه چیز را به خاطر بسپارید:

۱- از قدرت سه بهره ببرید.

۲- در آن واحد حداکثر ۳ جزء از اطلاعات را به بیننده نشان دهید.

۳- می توانید سه زیر موضوع را به هر کدام از سه موضوعتان اضافه کنید.

منتظر قسمت های بعدی اموزش سخنرانی باشید …..


حجم:
گوینده:
دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  آموزش سخنرانی قسمت پنجم

شما همچنین ممکن است مانند سایر مقالات این نویسنده

انصراف از پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به این سایت امتیاز دهید:
دانلود فایل شناخت دروغ از طریق زبان بدن
اگر دوست دارید از حالت چهره و حرکات فرد بفهمید که او راست می گوید یا دروغ,کافیست ایمیل خود را وارد کنید تا فایل ۱۰ دقیقه ویدیویی که پویا ودایع در آن توضیح می دهد را به صورت رایگان دریافت کنید
قول می دهیم ایمیل های نامربوط به شما ارسال نکنیم