آموزش سخنرانی قسمت سوم

قسمت سوم آموزش سخنرانی در جمع 

ارتباط، کاریست که شنونده انجام می دهد

قبل از گفتن اولین کلمه، مهمترین چیزی که باید در مورد آن فکر کنید، شنوندگان هستند.

این نسبتاً بدیهی به نظر میرسد. درست است؟ احتمالاً تا کنون در جلساتی شرکت داشته اید که در آنها مردم هر چه که در ذهنشان بوده را می گفتند بدون اینکه در مورد عکس العمل دیگران فکر کنند.

صرف وقت برای شناخت خصوصیات شنوندگان تان و مطابقت دادن لحن و جزئیات پیغامتان می تواند بالتبع تاثیر شما را بیشتر کند. سؤالی اساسی قبل از اینکه سخنرانی را آغاز کنید این است که می خواهم شنوندگان من بعد از پایان سخنرانی چه عملی را انجام دهند، چه طرز فکری داشته باشند یا چه بگویند؟

یک سخنران همواره کارش مجاب کردن است. بیایید شرایط زیر را با هم مقایسه کنیم.

۱- از مدیریت بخواهیم تا با یک سرمایه گذاری جدید موافقت کند؛ تیمتان را متقاعد کنید تا یک استراتژی مورد مناقشه را اتخاذ کند؛ محصولتان را به گروه خاصی از مشتریان معرفی کنید.

۲- یک به روز رسانی پروژه در جلسه ی هفتگی شعبه تان؛ یک مراسم افتتاحیه دو دقیقه ای برای یک رخداد بزرگتر؛ معرفی خود در یک جلسه آموزشی.

گروه اول به وضوح شامل موارد مربوط به فروش است. کوتاه سخن، سخنرانی شما به منظور جلب موافقت مردم برای موافقت با طرز فکر شما و عمل کردن بر مبنای آن موافقت است. کاملا واضح است که شما می خواهید آنها چه کار کنند و هر دو طرف از کم و کیف سخنرانی آگاه هستند.

در گروه دوم خیلی واضح نیست که می خواهیم متقاعد کنیم یا بفروشیم.

شنونده شما منفعل تر است، تمایلی به چانه زنی ندارد، و شما احتمالاً باید هرچه سریعتر موضوع را شروع کنید و پایان دهید چون توجه اصلی آنها به شما نیست.

هر چند، خواه ناخواه، حاضرین عکس العملی را به سخنرانی ما انجام می دهند. آنها نظرشان را در مورد شما به عنوان یک رهبر شایسته (یا بالعکس) برای پروژه، فردی که می تواند تمام طرفین را در جلسات و رخدادها راضی نگه دارد (یا بالعکس)، و بعنوان یک همکار مورد علاقه (یا بالعکس) که در زمان قهوه خوردن می خواهند (یا نمی خواهند) با اون صحبت کنند شکل می‌دهند.

نهایتاً هر شنونده عملی را هرچند خام انجام خواهد داد. به عنوان سخنران، شکل دادن به آن عمل وظیفه ی شما است. مهم نیست که چقدر شانس برای نشان دادن خودتان دارید.

سه چیز که باید به خاطر بسپارید:

۱- پیغام خود را با شنوندگان وفق دهید.

۲- همیشه کار شما متقاعد کردن است؛ ایده‌ی خود را بفروشید، حتی اگر یک معرفی ساده‌ی خودتان باشد.

۳- آنها همواره با رفتار، گفتار و پندار خود واکنش نشان می‌دهند، مطمئن شوید کاری که آنها می‌کنند همان است که شما می خواهید.

سخنرانی آموزش سخنرانی قسمت سوم                                           2

 انتظارات شنوندگان خود را ارزیابی کنید

بخشی از توجهی که شما به شنوندگان خود می کنید، زمانی است که شما برای ارزیابی انتظارات آنها صرف می کنید. آیا آنها دنبال زرق و برق هستند؟ آیا آنها صرفاً اطلاعات ساده و قابل درک می خواهند؟ آیا آنها متخصص هستند یا ترکیبی از افراد مختلف هستند؟

عموماً این مسئله واضح است زیرا اکثر سخنرانی ها برای دسته ی خاصی از افراد انجام می شود. به این مثال نگاه کنید:

  • شما در حال اجرای یک پروژه هستید که بخشی از آن، انتقال IT (تکنولوژی اطلاعات) است. شما یک متخصص IT نیستید، اما برای پیشرفت پروژه، برای مدیران بخش IT سخنرانی می‌کنید.

چالش شما در این موقعیت این است که مطمئن شوید نفرات IT متوجه قدردانی شما از کارشان و مسائلی که با آنها سر و کار دارند هستند. باید چند عبارت و کلمه به صحبت خود اضافه کنید که این حس را در آنها تشدید کند: وقتی شما متخصص نیستید، چکار باید بکنید؟ هر کاری که بکنید، فقط روراست باشید! آماده سازی کلید شما است.

از همان ابتدای پروژه واضح است که شما برای گروههای بسیاری در مورد IT سخنرانی خواهید کرد. وقتی که آنها باعث پیشبرد پروژه شده اند، توجه نزدیکی به الفاظ آنها معطوف دارید و برای فهمیدن مشکلات آنها وقت مناسبی را اختصاص دهید. تکرار نگرانیها و الفاظ خود آنها به شما کمک می کند.

در یک موقعیت دیگر، ممکن است لازم باشد برای افراد مختلفی در یک جمع سخنرانی کنید. دو انتخاب دارید؛ شروع کار با یک موضوع مشترک، یا بازتاب نیازهای حداکثر گروهها. در اینجا به دو رهیافت بالقوه نگاه می کنیم:

۱- شما برای یک گروه بین المللی فروشندگان در جلسه اداره مرکزی اروپا سخنرانی می کنید. خواه در مورد بازار اروپا صحبت می کنید خواه در مورد تک تک کشورها، مطمئن شوید که در مورد حداکثر کشورهای شرکت کننده در جلسه صحبت کنید.

۲- شما دارید صحبتی را با گروهی از دانشجویان از رشته های مختلف که می خواهند برای شرکت شما کار کنند انجام می دهید. خواه بخواهید در مورد ارزشها و آینده شرکتتان صحبت کنید خواه در مورد رشته ی تحصیلی شنوندگان اطلاعاتی کسب کنید و موقعیتهای بالقوه ای را که آنها می توانند بر اساس پیش زمینه‌ی اطلاعاتی شان در آن مؤثر واقع شوند.

هر کدام از این رهیافتها جواب می دهد. چیزی که مهم است، زمانی است که ما برای فکر کردن به کل شرایط صرف می کنیم. به کار بردن حداکثر تلاشتان برای بازتاب دادن شنوندگان، این را می رساند که شما به چیزهایی که برای آنها مهم است اهمیت می دهید.

سه چیز را به خاطر بسپارید:

۱- انتظارات شنوندگان را ارزیابی کنید.

۲- برای تحقیق در مورد بعضی از مفاهیم و لغات از دنیای شنوندگان آماده باشید.

۳- تصمیمات عقلانی در مورد اینکه چگونه محتوای صحبتتان با نیازهای آنها مطابقت داشته باشد بگیرید.

مطلب پیشنهادی:  آموزش زبان بدن - قسمت هشتم‎
دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
برای استفاده از کد QR می بایست گوشی خود را در مقابل این کد قرار داده تا لینک در گوشی شما نمایش داده شود QR Code For:  آموزش سخنرانی قسمت سوم
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *